BME FTT

HU
EN

Bárdos Dániel

Biológiai metaforák a társadalomtudományokban (TDK)

A hallgató feladata annak vizsgálata, hogy egy adott társadalomtudományi elméletben milyen episztemikus és nem-episztemikus szerepet töltenek be az élettudományok területéről vett metaforák és analógiák.

A részleteket a témavezetővel egyeztetve dolgozza ki.

Értékek a tudományban (TDK)

A hallgató feladata a nem-episztemikus értékek tudományban betöltött szerepének vizsgálata egy tetszőlegesen választott természet- vagy társadalomtudományból vett esettanulmányon keresztül.

A részleteket a témavezetővel egyeztetve dolgozza ki.

Bíró Gábor István

Tudomány-e a big data? (TDK)

A hallgató feladata a big data tudományosságának tudományfilozófiai és/vagy tudományszociológiai vizsgálata.

A részleteket a témavezetővel egyeztetve definiálja.

A közgazdaságtan kommunikációja (TDK)

A hallgató feladata egy szabadon választott közgazdasági elmélet bemutatásának elemzése.

Csordás Hédi Virág

Tárgyalástechnikai statégiák: esettanulmányok elemzése (TDK, Komm)

A hallgató feladata olyan esettanulmányok keresése, amelyek alkalmasak a tárgyalástechnikai ismeretek modellezésére.

Főbb kutatási kérdések:

Depp vs Amber: egy rágalmazási per érveléstechnikai elemzése (TDK, Komm)

A hallgató feladata a közelmúltban a médianyilvánosság előtt lezajlott Depp vs. Amber per érveléstechnika elemzése.

Főbb kutatási kérdések:

Le a tabukkal! CSR tevékenység másképp (TDK, Komm)

A hallgató feladata olyan CSR tevékenység kiválasztása, melynek célja egy társadalmi tabu leépítése, ami a közösség érdekét és üzleti céljait szolgálja.

Lehetséges tabu témák:

Főbb kutatási kérdések:

Szöveges képek, képes szövegek (TDK, Komm)

A hallgató feladata olyan marketingcélú képek keresése, melyek multimodális képi érvet jelenítenek meg.

Vizsgálatában mutassa be, hogyan segíti a képen látható szöveg a képi érv értelmezését.

Találjon olyan képeket, ahol a vizuális rész elválaszthatatlan (kulcskomponense) a képnek, és a szöveg önmagában nem elegendő a megértéshez.

Elemzésében használja a kulcskomponens táblázatok módszerét.

Danka István

Lehetséges, hogy számítógépes szimulációban élünk? (TDK)

A dolgozat lehetséges kérdései:

  1. Mekkora az esélye annak, hogy számítógépes szimulációban élünk?
  2. Lehetőségünkben áll-e, hogy valaha is megtudhassuk, ha abban élünk?
  3. Mi értelme van ezeknek a kérdéseknek egyáltalán?

Látszólag(?) feloldhatatlan nézeteltérések (TDK, Komm)

Gyakran keveredünk olyan vitákba, amelyeknek úgy tűnik, nincs értelmes lezárása.

Mit kezdjünk ezekkel a helyzetekkel? A feladat a vonatkozó irodalom áttekintése, a megoldási javaslatok számba vétele.

Egres Dorottya

Keretezés a hírmédiában (TDK, Komm)

A hallgató feladata egy szabadon választott esemény bemutatásának összehasonlítása a különböző hírmédiumokban. Főbb kutatási kérdések: Milyen aspektusait tárgyalják a hírmédiában egy komplex eseménynek? Megfigyelhetők különbségek a kormánypárti és az ellenzéki sajtó keretezési gyakorlataiban?

Nyilvános viták érveléstechnikai elemzése (TDK, Komm)

A hallgató feladata egy szabadon választott nyilvános vita (közéleti, politikai, tudományos) érveléstechnikai vizsgálata.

Főbb kutatási kérdések:

Héder Mihály

A Mesterséges Intelligencia platformgazdasági dimenziója (TDK, BAR, Komm)

A hallgató feladat az MI, mint platform vizsgálata a platformgazdaság fogalmaival. A főbb kutatási kérdések: a technológiai bezártság az MI-vel; az open source és a zárt MI rendszerek összehasonlítása; on-premises és centralizált MI gazdasági modelljeinek kontrasztja.

Megközelítések a részrehajlásmentes algoritmusokhoz (Csak TDK)

A hallgató az "algorithmic bias" területén végez kutatásokat. A részleteket a témavezetővel egyeztetve definiálja.

A mesterséges intelligencia melléfogásainak kategorizálása (TDK, BAR)

A hallgató feladata a mesterséges intelligenciával kapcsolatos halálesetek (pl önvezető járművek), balesetek és egyéb károk kategorizálása és recepciójának áttekintése. A kutatási kérdés hogy kimutatható-e az MI-károkkal kapcsolatos társadalmi attitüdök időbeli változása.

Karakas Alexandra

Egyet nem értés a tudományban (TDK)

A tudomány történetében számtalan olyan esettel találkozhatunk, amikor tudósok egy adott kérdésben nem értenek egyet. Ezek közül különösen érdekesek azok az esetek, amelyekben látszólag hasonló kompetenciával rendelkező szakérték, ugyanazok adatok és bizonyítékok ismeretében eltérő konklúzióra jutnak. A munka során a hallgató egy ilyen típusú, közösen választott tudományos egyet nem értés elemzését adja.

Tudományos tárgyak a magyar tudomány történetéből (TDK, Komm)

A hallgató a munka során egy közösen kiválasztott, a magyar tudomány történetében fontos tárgy elemzését végzi megbeszélt szempontok alapján.

Kutrovátz Gábor

A korai tudományos cikkek tematikus mintázatai (TDK)

A feladat az első tudományos folyóiratokban megjelenő publikációk néhány évfolyamának áttekintése.

Lehetséges kutatási kérdések:

Történeti csillagkatalógusok kvantitatív vizsgálata (TDK)

A feladat egy vagy több, a csillagászat történetében jelentős szerepet játszó csillagkatalógus vizsgálata kvantitatív eszközökkel.

A javasolt kutatási kérdés az, hogy milyen szerepet játszottak a csillagokat azonosító szöveges leírások a csillaghagyományban.

Paksi Dániel

Tudománytörténet filozófiai szemmel (TDK)

A tudomány nagyszerű történetéről, érthető okokból, főleg a tudósok szeretnek beszélni, de a filozófia és a társadalomtudomány felől a nagy tudósok, mint Galilei, Newton vagy akár Darwin, sokszor számottevően máshogyan gondolkodtak és dolgoztak, mint kései utódaik. A
feladat egy fontos tudománytörténeti esemény vagy szereplő tevékenységének, eredményeinek a vizsgálata lenne az adott kor filozófiai és történeti kontextusába helyezve az eseményeket, amelyek gyakran eltérnek a mai bevett értelmezésektől"

A fejlődő univerzum filozófiája (TDK)   

Bizonyos szempontból közhely, hogy egy fejlődő univerzumban élünk. Négymilliárd éve a Föld egy szomorú, kopár hely volt; ma sokszínű paradicsom. Egymilliárd év múlva pedig maga lesz a pokol. Ezt a jelenséget, pl. Polányi Mihály, az egykori orvos, kémikus nyomán az emergencia fogalmával ragadjuk meg. A feladat egy vagy több ilyen értelmezés vizsgálata vagy összehasonlítása lenne akár a kozmikus evolúció, a biológiai evolúció, a technológiai evolúció, stb. példáján, egy konkrét ilyen jelenség kapcsán. Hogyan értelmezik a különböző tudományterületeken, milyen konkrét elképzelések születtek róla, mik a különbségek, mik a hasonlóságok a választott szerzők, példák esetében

Szabó Krisztina

A médium szerepe és funkciója a digitális olvasásban (TDK, Komm)

A hallgató feladata a digitális olvasási eszközök mint médiumok vizsgálata.

Főbb kutatási kérdések:

Tárgyalástechnikai gyakorlatok: esettanulmányok a tárgyalóasztalon innen és túl (TDK, Komm)

A hallgató feladata tárgyalási esettanulmányok keresése és elemzése.

Főbb kutatási kérdések:

A távoktatás mint speciális kommunikációs helyzet vizsgálata (TDK, Komm)

A hallgató feladata a távoktatás mint speciális kommunikációs helyzet vizsgálata.

Főbb kutatási kérdések:

Ziegler Zsolt

A CSR tevékenység valóban jót akar? (TDK, Komm)

Nemzetközi szakirodalom áttekintése után a hallgató a CSR vállalati tevékenységek kritikai reflexióját gyakorolja. Azzal a céllal, hogy egy árnyaltabb képet festhessünk a PR és a CSR gyakorlatáról.

Mit jelent az érték? (TDK, Komm)

A marketing fogalmai az értékteremtésről érdekes filozófiai problémákat vetnek fel.

Így: mitől értékes, amit annak tartunk? Az érték csak társadalmi konstrukció, esetleg konszenzus vagy valóban a világban található inherens jelenség? Van-e különbség a gazdasági és az erkölcsi értékek között?