Üzleti kommunikáció (KommMédia) (2020-21-I csütörtök 12:45-15:45)
2020-21-I Üzleti kommunikáció
Mit jelent és mi a célja a Public Relations-nek? Mi a különbség a PR és a marketing között? Mi köze a jól megfogalmazott briefnek az üzleti tervekhez? Hogyan viselkedjen a sajtószóvivő krízishelyzetben? Milyen kommunikációs trükköket vethet be az a PR-munkatárs, aki egy új brandet szeretne köztudatba hozni? Mit jelent a CSR, milyen dimenziói és megvalósulási formái léteznek? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ az Üzleti kommunikáció órán, mely ebben a félévben előadások és izgalmas gyakorlati feladatok során mutatja be az üzleti élet kommunikációs aspektusait.
A tárgy során a hallgatók az üzleti kommunikáció interdiszciplináris elméleti alapjait sajátíthatják el, miközben változatos esettanulmányok elemzése során a gyakorlatban is hasznosítható, versenyképes ismereteket kapnak a Public Relations működési mechanizmusairól. A kurzus célja olyan ismeretek átadása, melynek segítségével a hallgatók egy vállalat kommunikációs lehetőségeit átlátják, menedzsment szinten kezelik és működtetik, legyen szó média-, fogyasztói, üzleti vagy szakmai kapcsolatairól. A tárgy további célja, hogy képessé tegye a hallgatókat a média-üzenetek alakítására, az esetleges krízisek kezelésére és a nyilvánossággal folytatott tudatos szervezeti kommunikáció irányítására.
Az előadások során a hallgatók betekintést nyerhetnek a vállalaton belüli kommunikáció menedzselésébe, a cég reputációjának külső PR segítségével történő fejlesztésébe, a stratégiai tervezésbe és a reklám-marketing folyamatokba. A gyakorlati órák célja, hogy interaktív feladatokkal fejlessze a hallgatók kreatív, stratégiai, csoportos gondolkodásmódját, illetve az előadások során megszerzett tudást alkalmazzák a gyakorlatban. A kurzus további célja, hogy a hallgatók egy választott cég üzleti profiljának elemzése által fejlesszék a kritikai érzéküket, rálátást kapjanak egy cég mindennapjaira, problémáira és működési mechanizmusaira, valamint a kutatómunka által megalapozzák egy esetleges későbbi szakdolgozat témáját.
A kurzus során tárgyalt főbb témakörök
- Public Relations alapok
- Belső kommunikáció
- Külső kommunikáció
- Marketing kommunikáció,
- ATL, BTL és TTL marketing és reklám alapok
- Online PR kommunikáció
- Kommunikációs, stratégiai kampány-, és kreatív tervezés, briefing
- Sajtókapcsolatok, sajtótájékoztató, médiafigyelés
- Média- és eseménymenedzsment
- Public Affairs és Issue Management
- Válságkommunikáció és krízismenedzsment alapok
- Üzleti tervezés
- Szponzorálás, mecenatúra
- Társadalmi felelősségvállalás (CSR) mint hirdetés
A kurzus teljesítésének feltételei
- Hármat nem meghaladó hiányzás, aktív órai részvétel.
- Az órák elején a jelenlétet rövid digitális teszt kitöltésével ellenőrizzük (Kahoot), illetve az előadások végén a hallgatóknak az elhangzott tananyaghoz kapcsolódó tesztkérdést kell írniuk és leadniuk. Az óra eleji tesztekre és az óra végi leadott kérdésekre kapható pontszám 10% értékben számít bele a teljesítésbe.
- Az előadásokhoz kapcsolódó gyakorlatokon való részvételt pontozzuk, ami 30%-ban jelenik meg a félév végi osztályzatban.
- A hallgatóknak az első óra után egy megadott céglistából kell választaniuk vállalatot, melynek a félév során a teljes üzleti kommunikációs elemzését elvégzik. Az elemzést az elemzési szempontokat tárgyaló órák anyaga alapján, a lent látható formai követelmények szerint kérjük elkészíteni, és a következő óra elejéig (csütörtök 12:00) a tárgy Moodle felületére feltölteni. A dolgozatok 40%-ban járulnak hozzá az év végi osztályzathoz. A kurzus teljesítéséhez az összes (7 tematikus egységhez kapcsolódó) beadandó dolgozatot meg kell írni. A beadandó dolgozatok ~10%-át, vagyis 1 házi feladat késedelmes leadását áll módunkban elfogadni, mely a félév során bármikor, de legkésőbb a pótlási hét végéig pótolható.
Formai és terjedelmi követelmények:
- A Moodle rendszerben elérhető word sablon használata.
- A nettó terjedelem legalább 1,5 oldalnyi, de legfeljebb 2 oldalnyi beadandó dolgozatonként.
- 12-es betűméret, 1-es sortávolsággal.
- Figyelem: pontos jegyzetapparátus és a felhasznált internetes irodalom megjelölése nélkül a dolgozatot nem áll módunkban elfogadni!
- A félév zárásaként a hallgatók szóbeli védésen prezentálják az általuk választott cég üzleti profilját és a kutatásuk eredményét. A prezentáció a vizsgaidőszakban meghirdetett, előre egyeztett alkalommal történik szakmai zsűri (külsős tanszéki kollégák) előtt. A szóbeli védés a jegy 20%-át adja.
- Pótlási lehetőségek (száma, időpontja): december 17.
- Az óra eleji tesztkérdések és óra végi kérdések nem pótolhatók.
- Az órai gyakorlatok utólag nem pótolhatók.
- A beadandó dolgozatok ~10%-át, vagyis 1 házi feladat késedelmes leadását áll módunkban elfogadni, mely a félév során bármikor, de legkésőbb a pótlási hét végéig pótolható.
- Pluszpont szerzési lehetőség: szorgalmi feladat, aktív órai részvétel, kimagasló teljesítmény esetén maximum 10 pont értékben.
A beadandó elemzés értékelési szempontjai
- A dolgozatban vizsgált kérdés pontos és világos ismertetése.
- A felhasznált szakirodalom, forrásanyag terjedelme, minősége, relevanciája, feldolgozottsága.
- A dolgozat felépítése, szerkezete, áttekinthetősége.
- A gondolatmenet és az állítások világossága, az érvelés minősége, kreativitása, a fogalmak pontos, tisztázott és konzisztens használata.
- A téma feldolgozásának minősége, az elemzés kivitelezése
- A szerző önálló gondolatainak, következtetéseinek megalapozottsága, kritikai szemlélet, a kritikai észrevételek alátámasztása és megalapozottsága.
- Az elért eredmények ismertetése, az eredmények újszerűsége, elméleti és / vagy gyakorlati jelentősége,
- A dolgozat stílusa, nyelvi igényessége.
- Az akadémia normák (forráshasználat, idézés, hivatkozás, bibliográfia stb.) következetes betartása.
MÓDOSÍTOTT TEMATIKA:
A félévközi jegy kiszámításának módja
- 86-100%: jeles
- 70-85%: jó
- 56-69%: közepes
- 40-55%: elégséges
- 0-39%: elégtelen.
Kötelező irodalom:
- Az órai ppt-k anyaga
- Soós Péter János (2017) #mindennapipr Gyakorlati Public Relations a webkorszakban. Budapest. B Swan Partners
- Nyárády Gáborné és Szeles Péter, Public Relations I-II. Bp: Perfekt (megvásárolható)
Ajánlott irodalom:
- Horváth D. és Bauer A. (szerk.) (2013) Marketingkommunikáció: Stratégia, új média, fogyasztói részvétel. Bp.: Akadémia. (megvásárolható)
- Incze K. és Pénzes A. (2006) A reklám helye 2.0, (2. kiad.) Budapest: n.a. (megvásárolható)
- Hamburger Béla (2009) Kampánytervezés. BGF, Online
- Kotler, P. (2006) Marketingmenedzsment. (A 12. kiad. fordítása) Budapest: Akadémia Kiadó.
- Pricken, M. (2008) Creative advertising: Ideas and techniques from the world’s best campaigns. London: Thames&Hudson.
- Veres Z. és Hoffmann M. és Kozák Á. (szerk.) (2009) Bevezetés a piackutatásba. Budapest: Akadémia Kiadó. (megvásárolható)
- Ries, A. – Ries, L. (2005) A PR tündöklése, a reklám bukása, Bp.: Geomédia.
- Sándor I. (1997) A marketingkommunikáció kézikönyve. Budapest: BCE – Marketing Intézet.
- Soós Péter János (2009) Mindennapi PR-ünk - Gyakorlati Public Relations. Budapest. B Swan Partners
- Malhotra, Naresh K. (2008) Marketingkutatás. 5.kiad. Budapest: Akadémia Kiadó. (megvásárolható)
SEGÉDANYAGOK: