Érvelési és meggyőzési készségek (KommMédia) (2019-20-I szerda 10:15-13:45)
2019-20-I Érvelési és meggyőzési készségek
A kurzus leírása
A tárgy célja a hallgatók vita- és érvelési készségének fejlesztése, a racionális konfliktuskezelési képességek és kritikai attitűd kialakítása. Az argumentáció-elemzés szempontjainak és technikájának bemutatása: a gondolatmenetek rekonstrukciójához, elemzéséhez és kritizálásához szükséges elméleti eszközök és gyakorlati módszerek megismertetése. A tárgy további célja, hogy a hallgatók olyan alapvető logikai ismeretekre és képességekre tegyenek szert, amelyek a kommunikációs tudományterületen belül a különböző diszciplínákkal (nyelvészet, kognitív tudomány, mesterséges intelligencia-kutatás) történő érintkezés során nélkülözhetetlenek.
Mind az üzleti, mind a tudományos szférában szükség van érvelésre, érvelési készségekre. A kommunikációs szakembereknek különböző célok mentén és eltérő körülmények között mind műfaji, mind technológiai szempontokat tekintetbe kell venniük a megfelelő kommunikációs, érvelési stratégia kiválasztásánál.
A kurzus során tárgyalt főbb témakörök
- Bevezetés. Az érveléstechnika tárgya. A vita fogalma, vita típusai: veszekedés, törvényszéki tárgyalás, üzleti tárgyalás, racionális vita. A vita célja és eszközei. A vita manipulálása. A racionális vita feltételei.
- Érvelés és vita. Az érvelés fogalma. Állítás, premissza, konklúzió. Hatásosság, erősség. Az érvelés rekonstrukciója. Hol vannak, és hol nincsenek érvelések? Mellékes megjegyzések, hiányos következtetések. Jóindulat elve. Internális, externális kritika.
- Aszimmetrikus vitahelyzetek. A kérdés-felelet szabályai. A kérdések elemzése. Hibás, veszélyes kérdések. Túl általános, túl sokat állító, agresszív, komplex és hipotetikus kérdések. Egyenes és indirekt válasz, mellébeszélés. A nyilvános válaszadás technikái.
- Kognitív és emotív jelentés. Az érzelmi tartalom szerepe a vitában. Keretezés. Kétértelműség és homályosság.
- Érvelés a médiában. Műfaji, technológiai meghatározottság: korlátok, lehetőségek. Stratégiai manőverezés.
- Törvényszéki tárgyalás típusú vita. Attitűd, attitűdváltoztatás, kognitív disszonancia, az emlékezet szerepe a meggyőzésben, önmeggyőzés.
- Érvelési hibák. I. Érzelmekre apellálás: szánalomra apellálás, fenyegetésre apellálás, jutalomra hivatkozás, közvélekedésre apellálás, „más is ezt csinálja”, csoportnyomásra hivatkozás. A hitelességet érintő érvelési hibák I.: személyeskedés és tekintélyre hivatkozás, a személy lejáratása, a személy elfogultságára hivatkozás, a személy következetlenségére való hivatkozás, a személy inkompetenciájára hivatkozás, válasz a személyeskedésre.
- Érvelési hibák. II. A hitelességet érintő érvelési hibák II.: tekintélyre hivatkozás, rossz hivatkozás, egyoldalú hivatkozás, a szakértő félreértelmezése, azonosíthatatlan hivatkozás, a tekintélyre hivatkozó érvelések kritikája.
- Érvelési hibák. III. Egyéb érvelési hibák: globális vagy tárgyi irrelevancia, lokális irrelevancia, témaváltás, vita elterelése, a tárgy figyelmen kívül hagyása, árnyékbokszolás, mások még rosszabbak, kompozíciós hiba, felosztás hiba, következményekre hivatkozás, nem tudásra apellálás, hibák az összehasonlításban, hibás kontrafaktuális stb.
- Deduktív és induktív érvek. Érvényesség, helytállóság, erősség, plauzibilitás fogalma.
- Induktív érvek. Induktív érvek értékelése, REI-módszer. Analógiás érvek. Oksági következtetések. Gyakori induktív érvelési hibák.
- Formális logika. I. Bevezetés a formális logikába. Logikai műveletek. Negáció, konjunkció, alternáció. Igazságfeltételek. Hamis dilemma.
- Formális logika II. Formális logika I-hez kapcsolódó, gyakran előforduló érvényes következtetési formák: diszjunktív szillogizmus.
- Formális logika III. Kondicionális fogalma, igazságfeltétele. A kondicionális nyelvi változatai. Bikondicionális.
- Formális logika IV. Formális logika III-hoz kapcsolódó, gyakran előforduló érvényes következtetési formák: hipotetikus szillogizmus, modus ponens, modus tollens. Kondicionálissal kapcsolatos érvelési hibák: előzmény tagadása hiba, következmény állítása hiba.
A kurzus teljesítésének feltételei
a. A szorgalmi időszakban: (házi feladat, beszámoló, zárthelyi)
- A félév során 2 db zárthelyi dolgozatot kell teljesíteni. A zárthelyik egyenként legalább elégséges szintű teljesítése szükséges feltétele a jegy megszerzésének. A 2 db zárthelyi a végső jegyben összesen 40 %-os (össz. max. 40 pont) súllyal szerepel.
- Évközi gyakorlati feladatok max. 30 pont értékben.
§ Facebookos komment-elemzés: 15 pont
§ Önmegfigyelési gyakorlat: 15 pont
§ Több oldalról való tájékozódási gyakorlat: 15 pont
§ Az évközi gyakorlati feladatok nem pótolhatók és nem javíthatók.
§ A félév során órai aktivitás révén (pl. részvétel vitában) további szorgalmi pontok szerezhetők, amelyek a gyakorlati pontokhoz adódnak.
§ Az aláírás megszerzésének feltétele: mindkét zárthelyi legalább elégséges szintű teljesítése a pótlási hét végére, és legalább 12 gyakorlati pont megszerzése.
b. A vizsgaidőszakban: (a vizsgajegy megállapításának módja):
- A végső jegyben 30 %-nyi súllyal szereplő (max. 30 pont értékű) írásbeli vizsga.
Pótlási lehetőségek (száma, időpontja):
- A zárthelyik pótlása vagy javítása a pótlási héten történik. Pótlásra az jogosult, aki a két zárthelyiből legalább egyet elsőre és legalább elégséges szinten (minimum 40 %-ot elér) teljesít.
A félévi jegy (vizsgajegy) kiszámításának módja
A félévi jegy komponensei: |
% |
Megjegyzés |
Értékelés: |
|
· Zárthelyik (2db) |
40 % |
|
86-100 %: |
jeles |
· Gyakorlati feladatok (részvételek és feladatok, lásd alább) · Írásbeli vizsga |
30 %
30% |
|
70-85 %: |
jó |
|
|
|
56-69 %: |
közepes |
|
|
|
40-55 %: |
elégséges |
|
|
|
0-39 %: |
elégtelen |
Gyakorlati feladatok:
Facebookos komment-elemzés: 15 pont
Önmegfigyelési gyakorlat: 15 pont
Több oldalról való tájékozódási gyakorlat: 15 pont
A félév során három órai vita fog lezajlani. Az egyes szerepekért az alábbi pontok járnak:
· Részvétel a vitában bíróként: 3 pont
· Részvétel a vitában vitavezetőként: 4 pont
· Részvétel a vitában érvelőként: 7 pont
· Vita jegyzőkönyvének kiértékelése: 4 pont
Az évközi gyakorlati feladatok nem pótolhatók és nem javíthatók.
Értékelési szempontok
A beadandó feladatok elfogadásának alapkövetelménye, hogy a munka formai megjelenése egy kommunikációs szakembertől elvárható minőséget üssön meg.
- Facebook komment-elemzés: 15 pont (3 motívum x 4 p, 3 p: formai, tartalmi szempontok)
- Önmegfigyelési gyakorlat: 15 pont (Tartalom: 12 p, forma: 3 p)
-
„Tájékozódás több oldalról” házi feladat (Tartalom: 12 p, forma: 3 p)
Önmegfigyelési házi feladat leírása:
Tűzzön ki maga elé egy kommunikációs célt, amire fókuszál az elkövetkezendő időszakban. Ez lehet valaminek a fejlesztése, elhagyása, megváltoztatása. Pl.: őzés leküzdése, saját vélemény felvállalása, amikor a többség máshogy gondolkodik, lámpaláz kezelése stb.
A házi feladatban dokumentáljon négy olyan alkalmat, amikor a kitűzött célhoz megpróbált közelebb kerülni, amikor kipróbált valamilyen módszert, praktikát. Írja le, előzetesen hogyan készült a sziutációra, milyen eszközt próbált felhasználni a cél elérése érdekében, milyen eredménnyel zárult mindez a gyakorlatban, milyen tanulságok vonhatók le mindebből a jövőre nézve.
Terjedelem: min. 2 oldal.
Leadási határidő: dec. 11. 10:15
Leadás módja: kinyomtatva, az órára behozni
Önmegfigyelési házi feladat elfogadásának feltételei:
- Időben történő leadás: december 11. 10:15, az óra kezdetekor
- Megfelelő módon történő leadás: órára behozni kinyomtatva
- Borító és rajta a szükséges információk: tárgy neve, tárgy kódja, oktató neve, saját név, Neptun-kód, szak, email-cím, a házi feladat címe
- A betűtípus és egyéb formázási kérdésekben a hallgató dönthet, szabad kezet adok.
- Az előzetesen meghatározott terjedelmi korlát betartása. Minimális terjedelem: 2 oldal.
- Elméleti háttér bevonása (építés az órai anyagra valamilyen szakirodalmi ismeretre)
- A választott cikkre, videóra, órai anyagra, szakirodalomra való pontos hivatkozás (pl.: Index Facebook-oldala, http://index.hu/mindekozben/poszt/2016/11/07/a_tesco_otosre_vizsgazott_szexizmusbol_mikulas_alkalmabol/ Utolsó megtekintés: 2016. november 7. és Margitay Tihamér (2007): Az érvelés mestersége. Typotex, Budapest. 517-539. vagy Tanács János: Érvelési és meggyőzési készségek - órai jegyzet 2016/2017. I. félév Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
A Facebook-komment házi feladat leírása:
Keressen érvelési hibákat! Bejegyzések, videók alatti kommentek között mutasson rá három érvelési hibára!
A házi feladatból derüljön ki pontosan, milyen forrásból dolgozik (lásd alább, az ellenőrzési listánál)
A házi feladatban háromféle érvelési hibát kell mutatni.
Tartalmi elemek:
- Érvelési hiba plusz definíciója, mit is jelent a hiba
- Hogyan hangzott el az adott szituációban (pontos, szó szerinti vagy tartalmi idézet)
- Milyen hatása volt, milyen hatása lehetne másra az adott érvelési hibának.
Terjedelmi korlát: 1,5 oldal. (Érdemes egy hibához tartozó blokkra max. fél oldalt szánni)
Leadási határidő: nov. 13. 10:15
A Facebook-komment házi feladat elfogadásának feltételei:
- Időben történő leadás: november 13. 10:15, az óra kezdetekor
- Megfelelő módon történő leadás: órára behozni kinyomtatva
- Borító és rajta a szükséges információk: tárgy neve, tárgy kódja, oktató neve, saját név, Neptun-kód, szak, email-cím, a házi feladat címe
- Times New Roman betűtípussal, 12-es betűmérettel, 1,5-es sorközzel, sorkizártan legyen írva
- Az előzetesen meghatározott terjedelmi korlát betartása. Maximális terjedelem: 1,5 oldal.
- Elméleti háttér bevonása (építés az órai anyagra, szakirodalmi ismeretekre)
- A választott cikkre, videóra és az órai anyagra, szakirodalomra való pontos hivatkozás (pl.: Index Facebook-oldala, http://index.hu/mindekozben/poszt/2016/11/07/a_tesco_otosre_vizsgazott_szexizmusbol_mikulas_alkalmabol/ Utolsó megtekintés: 2016. november 7. és Margitay Tihamér (2007): Az érvelés mestersége. Typotex, Budapest. 517-539. vagy Tanács János: Érvelési és meggyőzési készségek - órai jegyzet 2016/2017. I. félév Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
Ellenőrző lista-
amit érdemes végignézni a házi feladat leadása előtt
- Szerepel-e a borítón az összes szükséges adat? (tárgy neve, tárgy kódja, oktató neve, saját név, Neptun-kód, szak, email-cím, a házi feladat címe)
- A dokumentum gondosságot mutat? (egységes, minőségi formai megjelenés, helyesírási, gépelési hibák hiánya)
- Áttekinthető, strukturált?
- Logikus a felépítése?
- Minden pontját teljesíti a feladatkiírásnak?
- Betartja a terjedelmi korlátot?
- Von be elméleti ismereteket?
- Minden bevont ismeretet (fogalmak, módszertan) meghivatkozik?
„Tájékozódás több oldalról” házi feladat
Elérhető pontszám: 15
Feladatleírás:
Háromhetes megfigyelési gyakorlat dokumentálása
Egy hétig mindenképp tájékozódjon kormánypárti sajtóból (pl.: Hír TV, Magyar Nemzet, Magyar Hírlap, Magyar Demokrata hetilap, Mandiner és ezek internetes oldalai, Facebook-oldalai, origo, 888.hu, PestiSracok.hu stb.), egy hétig pedig mindenképp fókuszáljon nem kormánypárti/ellenzéki/független médiumokra (pl.: Atv, Népszava, 168 óra hetilap, Magyar Narancs hetilap és ezek internetes oldalai, Facebook-oldalai, index.hu, hvg.hu, 444.hu, alfahir.hu stb.). A harmadik héten pedig mindkét oldal forrásaiból tájékozódjon!
Készítsen megfigyelési naplót! Dokumentálja megfigyeléseit, milyen hatással volt önre az adott hét, milyen attitűdöket ébresztett a kísérlet önben (pl.: mi az, amiben újat hozott, meglepett, feszültséget okozott, most már jobban megért valamit, az adott médium anyagait a továbbiakban is olvasni fogja, mert nem is olyan, mint amilyennek gondolta stb.). Ha egymásnak ellentmondó információkkal, megközelítésekkel is találkozott (pl. kormánypárti sajtós hete alatt elolvasta ugyanannak a történésnek az ellenzéki interpretációját is), az ezzel kapcsolatos tapasztalatait is írja le.
Terjedelem: min. 2 oldal.
Leadási határidő: nov. 6. 10:15, az órára behozva, kinyomtatva
Formai szempontból ennél a házinál szabadkezet kapnak, a formai értékelésnél a terjedelmi korlátot és az igényességet, gondosságot fogom figyelembe venni.
Alk. |
Dátum |
Téma |
Megjegyzés, feladat |
1. |
szeptember 11. |
Előadás: A félév menete. Teljesítési feltételek. A vita típusai. A vita típusának manipulálása, látszatvita. A racionális vita feltételei.
Gyakorlat: Kevert többszereplős vita – csoportos gyakorlat. |
|
2. |
szeptember 18. |
Előadás: Érvelés és vita. Az érvelés fogalma. Állítás, premissza, konklúzió. Hatásosság, erősség. Az érvelés rekonstrukciója: a gondolatmenet rekonstrukciójának technikája. Hol vannak, és hol nincsenek érvelések? Mellékes megjegyzések, hiányos következtetések. Jóindulat elve és alkalmazása. Internális, externális kritika. A szövegbe való beavatkozás és ennek veszélyei.
Gyakorlat: Erősség – hatásosság, lehetséges fejlődési irányok, gyakorlási lehetőségek. Önmegfigyelés, önfejlesztés HF |
Önmegfigyelés, önfejlesztés HF. Leadási határidő: dec. 11. |
3. |
szeptember 25. |
Előadás: Aszimmetrikus vitahelyzetek. A kérdés-felelet szabályai. A kérdések elemzése. Hibás, veszélyes kérdések. Túl általános, túl sokat állító, agresszív, komplex és hipotetikus kérdések. Egyenes és indirekt válasz, mellébeszélés. A nyilvános válaszadás technikái.
Gyakorlat: Felkészülés az 1. órai vitára, szereplők és téma kijelölése. Nyilvános szereplés – alapvetések. |
|
4. |
október 2. |
Előadás: Kognitív és emotív jelentés. Az érzelmi tartalom szerepe a vitában. Keretezés. A keretezés hatása az észlelésre. Kétértelműség és homályosság. Szövegelemzés, keretezési gyakorlat.
Gyakorlat: 1. órai vita |
1. óra vita |
5. |
október 9. |
Előadás: Törvényszéki tárgyalás típusú vita. Attitűd, attitűdváltoztatás, heurisztikák. Heurisztikus, szisztematikus feldolgozás. Kognitív disszonancia.
Gyakorlat: Tájékozódás több oldalról házi feladat ismertetése. Nyilvános szereplés – alapvetések, gyakorlatok. |
Tájékozódás több oldalról HF leadási határidő: nov. 6. |
6. |
október 16. |
Előadás: 1. zh
Gyakorlat: Érvelési hibák. I. Érzelmekre apellálás: szánalomra apellálás, fenyegetésre apellálás, jutalomra hivatkozás, közvélekedésre apellálás, „más is ezt csinálja”, csoportnyomásra hivatkozás. A hitelességet érintő érvelési hibák I.: személyeskedés és tekintélyre hivatkozás, a személy lejáratása, a személy elfogultságára hivatkozás, a személy következetlenségére való hivatkozás, a személy inkompetenciájára hivatkozás, válasz a személyeskedésre, tekintélyre hivatkozás, rossz hivatkozás, egyoldalú hivatkozás, a szakértő félreértelmezése, azonosíthatatlan hivatkozás, a tekintélyre hivatkozó érvelések kritikája. |
1. zh |
7. |
október 23. |
x |
x |
8. |
október 30. |
Előadás: Egyéb gyakori érvelési hibák: globális vagy tárgyi irrelevancia, lokális irrelevancia, témaváltás, vita elterelése, a tárgy figyelmen kívül hagyása, árnyékbokszolás, mások még rosszabbak, kompozíciós hiba, felosztás hiba, következményekre hivatkozás, nem tudásra apellálás, hibák az összehasonlításban, hibás kontrafaktuális stb.
Gyakorlat: Felkészülés a 2. órai vitára Nyilvános szereplés – alapvetések, gyakorlatok. |
|
9. |
november 6. |
Előadás: Érvelési hibák összegzés. Facebook-kommentes házi feladat ismertetése.
Gyakorlat: 2. órai vita |
2. óra vita
Tájékozódás több oldalról házi feladat leadási határidő.
Facebook-kommentes HF leadási határidő: nov. 13. |
10. |
november 13. |
Előadás: Deduktív és induktív érvek. Érvényesség, helytállóság, erősség, plauzibilitás fogalma. Induktív érvek. Induktív érvek értékelése, REI-módszer. Analógiás érvek. Oksági következtetések. Gyakori induktív érvelési hibák.
Gyakorlat: ZH-felkészítés, érvényesség-helytállóság, REI-módszeres gyakorlatok. |
Facebook-kommentes HF leadási határideje |
11. |
november 20. |
Előadás: 2. zh
Gyakorlat: Videóelemzés, órai gyakorlat. |
2. zh |
12. |
november 27. |
Előadás: Formális logika. Bevezetés a formális logikába. Logikai műveletek. Negáció, konjunkció, alternáció. Igazságfeltételek. Hamis dilemma. Kapcsolódó, gyakran előforduló érvényes következtetési formák: diszjunktív szillogizmus.
Gyakorlat: Videóelemzés |
|
13. |
december 4. |
Előadás: Kondicionális fogalma, igazságfeltétele. A kondicionális nyelvi változatai. Bikondicionális. Modus ponens, modus tollens. Kondicionálissal kapcsolatos érvelési hibák: előzmény tagadása hiba, következmény állítása hiba. Kapcsolódó, gyakran előforduló érvényes következtetési formák: hipotetikus szillogizmus.
Gyakorlat: Gyakorlatok: igazságtáblás feladatok. Vizsgafelkészítés I. Felkészítés a 3. órai vitára, szereplők, téma kijelölése |
|
14. |
december 11. |
Előadás: Gyakorlatok: igazságtáblás feladatok. Vizsgafelkészítés II.
Gyakorlat: 3. órai vita |
3. órai vita |
Pótlási hét |
|
|
|