2012-13-I Kommunikációs készségfejlesztő gyakorlatok
|
BME GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék Kommunikáció- és médiatudomány MA szak 2012. őszi félév |
|
|
Kommunikációs készségfejlesztő gyakorlatok 1. |
|
Előadás + gyakorlat |
|
Tanács János |
|
|
|
Időpont: kedd, 12.15-15.45 Tanterem: E 303 |
|
Kód: BMEGT41M121 |
|
A kurzus kreditértéke: 5 |
|
Heti óraszám: 4 |
|
A számonkérés formája: félévközi jegy (f) |
|
Konzultáció: |
|
E-mail: janos.tanacs()gmail.com |
A kurzus leírása
A kurzus célja, hogy olyan problémák megoldására készítse fel a hallgatókat, amelyekkel mindazok, akik kommunikációs területen kívánnak elhelyezkedni, kutatásuk és álláskeresésük során egyaránt szembesülnek. Ezek közé tartozik az előadástechnika, az írástechnika, és a munkaerőpiaci elhelyezkedéshez szükséges képességek (CV írás, motivációs levél, munkainterjú, stb). A kurzus keretében lényegében két projektterv elkészítése és kivitelezése folyik: a szakdolgozati kutatásé, és a munkaerőpiaci elhelyezkedésé. Mindkét – a hallgatók számára húsba vágó – projektnek áttekintjük a módszertanát, majd tervüket személyre szabva kidolgozzuk, és főbb lépéseinek kivitelezését gyakoroljuk.
A kurzus során tárgyalt főbb témakörök
Tantárgyi adatlap szerint, illetve a tantárgyi adatlap tematikájának az oktató által – a kurzus alapvető célját és tartalmát figyelembe vevő – pontosított, kiegészített változata.
1. Információszerző és elemzési képességek átvilágítása és fejlesztése. Információk strukturálási képességének fejlesztése.
2. Haladó tárgyalástechnika: Az érzelmek és az erőfölény kezelése. Kritikus tárgyalási mozzanatok, nehéz partnerek kezelése. Többszemélyes tárgyalási helyzetek. Felkészülés, tervezés, végrehajtás, elemzés, visszacsatolás.
3. Haladó érveléstechnika: aszimmetrikus helyzetek kezelése, csoportos érvelések, szabályozott menetű és önszabályozó viták. Kérdés-felelet szituációk.
4. Előadástechnika, a szóbeli előadás felépítése
5. Az írástechnika módszertana
6. A szakdolgozatírás projektterve
7. A munkaerőpiaci elhelyezkedés projektterve
8. Munkaerőpiaci lehetőségek felmérése
9. Állásinterjú
10. A szakdolgozat tartalomjegyzéke, a bekezdés, a fejezet
11. Motivációs levél, CV írás és video CV
12. Ajánlólevél-írás
13. Írástechnika: a teljes szakdolgozat, hivatkozási rendszerek
A kurzus teljesítésének feltételei
A félév végi aláírás megszerzésének feltételei:
Előadás: az órák 70%-án való részvétel, amely jelenléti ívvel kerül ellenőrzésre.
Gyakorlat: az órák 70%-án való részvétel, amely jelenléti ívvel kerül ellenőrzésre.
A félévvégi jegy megszerzésének feltételei:
Az alábbi dolgozatok egyenkénti, legalább elégséges szintű (40% dolgozatonként) teljesítése szükséges feltétele a félévi jegy megszerzésének:
1. A két projektterv (6-6p dolgozatonként)
2. Az alábbi 5 egyéni beadandóból legalább 4 legalább elégséges szintű (40% dolgozatonként) teljesítése:
o Elemzési képesség feladat
o CV feladat
o Motivációs levél feladat
o Ajánlólevél feladat
o Nem verbális elemzés feladat
3. A csoportos beadandók (Proaktivitás és infoszerzési feladat, Stratégiai feladat, Vitavideo-elemzési feladat, Állásinterjú-feladat) egyenkénti elégséges szintű (40% dolgozatonként) teljesítése.
· A határidőn túl leadott dolgozat eredménye feleződik, de határidőn túli leadás csak a kiírt leadási határidőt követő pontosan két héten belül (azonos időpontig). Ezt követően a feladat automatikusan 0 pontos.
· A határidőre leadott, de el nem fogadott évközi házi feladatok közül 2 db pótolható a pótlási hét péntek délig. Ez alól kivételt képez a két projektterv, amely nem pótolható.
· A kurzus során teljesítendő feladatok (zárthelyi dolgozatok, prezentációk, gyakorlati feladatok, recenziók, beszámolók, elemző házi dolgozat, órai munka stb.) rövid ismertetése a TVSz 14. § (1), (2) és (3) bekezdésével összhangban
A félévi jegy (félévközi jegy) kiszámításának módja
A félévi jegy komponensei: |
Elérhető maximum% |
Értékelés: |
|
· Projekttervek, 2 db, 15-15p |
30p |
86-100p: |
jeles |
· Egyéni feladatok (5 db, 5x6p) · Elemzési képesség feladat · CV feladat · Motivációs levél feladat · Ajánlólevél feladat · Nem verbális elemzés feladat |
30p |
71-85p: |
jó |
· Kutatási és zsűrizési feladatok (C-csoport, M-csoport, A-csoport): 10-10p |
|
56-70p: |
közepes |
· Zsűrizés (I-csoport, P-csoport, N-csoport, S-csoport) 5-5p |
|
40-55p: |
elégséges |
· Csoportos beadandók (Proaktivitás és infoszerzési feladat, Stratégiai feladat, Vitavideo-elemzési feladat, Állásinterjú-feladat): 10-10p |
40p |
0-39p: |
elégtelen |
A félév tervezett programja
Lásd külön a Menetrend dokukmentumot!
Félévi terhelés
Kontaktóra |
60 |
Készülés az órákra |
10 |
2 db projektterv |
30 |
5 db egyéni feladat (5x5 óra) |
25 |
Csoportos elemzések, 4x6 óra |
25 |
Összesen |
150 |
Szakirodalom
Patrick Dunleavy, Authoring a PhD: How to plan, draft, write and finish a doctoral thesis dissertation, New York: Palgrave, 2003. (Könyvtár vagy az oktató által kínált elektronikus példány)
Gyurgyák János, Szerkesztők és szerzők kézikönyve, Budapest: Osiris, 1996. (Könyvtár)
Umberto Eco, Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest: Gondolat Kiadó, 1994. (Könyvtár)
Margitay T.: Az érvelés mestersége, Typotex, Bp. 1999, (második kiadás: 2007)
Feladatok a következő, szept. 25-i órára:
- felkészülés az interjúra és az interjú lebonyolítása a kiadott és a honlapon található kiírás szerint
- a készülő MA vagy a korábbi BA szakdolgozat rövid, egy bekezdéses tartalmi leírása
- A villanyleo feladat 2. része (Sch Mátrix) kapcsán az Sch-ás kontaktokat szept. 25-ét követően kérlek ne, azaz NE terheljétek, mert ebben állapodtam meg velük. A feladat ilyen részét tartralmilag, azaz az infók beszerzését tehát 25-éig el kell végezned, de a dokumentációt elég elkészíteni a következő órára.
Átkerültek az október 2-i órára az alábbiak:
- BA-as szakdolgozat vagy nagyobb lélegzetű munka ppt-je papíron és pdrive-on.
- A villanyleó (Sch Mátrix) feladat tényleges leadása.
Feladatok az október 2-i órára:
- BA-as szakdolgozat vagy nagyobb lélegzetű munka ppt-je papíron 4-es vagy 6-os dia/oldalon és pdrive-on.
- Következő órára beadandó feladat: egy TV műsorszereplő nem verbális viselkedésének egy oldalas elemzése, és az interjú saját nem verbális viselkedésének egy oldalas elemzése.
- Szabadon választott memoriter kívülről (vers, próza, dalszöveg, min 2 versszak) a nem verbális szerepgyakhoz.
Feladatok az október 9-i órára:
- A villanyleó (Sch Mátrix) feladat tényleges leadása.
Kommunikációs készségfejlesztő szeminárium, BMEGT41M121
Kommunikáció MA – Tanács János
Menetrend
Dátum |
Témák |
Leadandó |
---|---|---|
1: szept. 4. |
· Az óra tematikájának ismertetése, a hallgatók elvárásainak felmérése. · A félév során tevékenykedő csoportok kijelölése, feladatok kiosztása · Információszerző és elemzési képességek átvilágítása és fejlesztése. Információk strukturálási képességének fejlesztése. 1.: Tréningcéges feladat o Infostrukturálási feladat kiadása, majd közös rész o Infostrukturálási feladat bírálóinak kijelölése |
· Következő órára: Tréningcéges feladat |
2: szept. 11. |
· Információszerző és elemzési képességek átvilágítása és fejlesztése. · Információk strukturálási képességének fejlesztése. 2.: Villanyleo 1. rész. · Előadástechnika 1: a tartalom. Tudományos vs. SCQA · Interjúhoz anyagok kiadása
|
· Következő órára: Villanyleó 1. feladat · Következő órára: az MA szakdolgozat rövid (egy bekezdéses) tartalmi leírása. · Következő órára készülés interjúra kiadott anyagok alapján |
3: szept. 18. |
· Előadástechnika 2: a nem verbális eszközök · Előadás: a PowerPoint és a prezi.com · Interjú rögzítése |
· Következő órára: Villanyleó 2. feladat · Következő órára: BA-as szakdolgozat vagy nagyobb lélegzetű munka ppt-je |
4: szept. 25. |
· A kommunikációs kutatás témája – szerepgyakorlat. · Nem verbális eszközök szerepgyakorlat · BA-s szakdolgozat ppt-ék előadása szúrópróbaszerűen 1.: saját ppt |
· Következő órára beadandó feladat: egy TV műsorszereplő nem verbális viselkedésének egy oldalas elemzése, és a saját interjú szereplők nem verbális viselkedésének egy oldalas elemzése |
5: okt. 2. |
· BA-s szakdolgozat ppt-ék előadása szúrópróbaszerűen 1.: másvalaki pptéje · Részvétel CV és motivációs levél íráson a BME állásbörzén · Ajánlólevél – csoportos hallgatói prezentáció |
· Következő péntekig: Ajánlólevél |
6: okt. 9. |
· Részvétel CV és motivációs levél íráson a BME állásbörzén. · A CV – csoportos hallgatói prezentáció · Részvétel CV és motivációs levél íráson a BME állásbörzén. · A beérkezett ajánlólevelek kiértékelése · A szakdolgozat egésze |
· Következő órára: egy előadás első 5 ppt diájának elkészítése · Következő péntekig: CV |
7: okt. 16 |
· A szakdolgozat szerkezete (a teljes szakdolgozat szerkezetének meghatározása, fejezetekre osztása, arányok, érvelési struktúrák) · Motivációs levél – csoportos hallgatói prezentáció · A beérkezett CV-k kiértékelése |
· Következő órára: Motivációs levél
|
7: okt 23.: elmarad |
Óra nincs |
|
8: okt. 30. |
· Adatok, ábrák, táblázatok, képek (mire jók ezek, és hogyan ragadják meg az olvasót?, Áttekinthető és áttekinthetetlen ábrák) · A mondat és a bekezdés – közös elemzési gyakorlat |
· Következő órára: egy szakdolgozati fejezet (akár BA szakdolgozatból) · Következő órára: a készülő MA, vagy a kész BA szakdolgozatból ábra behozása |
9: nov. 6. |
· 2 fordulós vita strat készülés |
· Következő órára start doksi |
10: nov. 13 |
· 2 fordulós vita lebonyolítás és rögzítése |
· Következő órára videó elemzése · Következő órára: egy bekezdés a szakdolgozatból |
11: nov. 20. |
· Hivatkozási rendszerek és a bibliográfia oktatói prezentáció · A munkaerőpiaci lehetőségek felmérése – csoportos gyakorlat · 1. Állásinterjú – csoportos hallgatói prezentáció |
· Következő péntekig: bibliográfia · Következő órára: csoportonként egy cég betámadásának megtervezése · Csoportonként: felkészülni az állásinterjúra |
12: nov. 27. |
· Bibliográfiák kiértékelése; · Állásinterjúk kiértékelése szerepgyakorlat keretében |
· Készülés a szakdolgozati védésre (mindenki) |
|
· Projektterv elkészítése a munkaerőpiaci elhelyezkedés lehetőségeiről · Projektterv elkészítése a diplomakészítési félévre · A szakdolgozat befejezése és megvédése |
· Következő órára: diplomatervezési projektterv leadása |
13: dec. 04. |
· Szakdolgozati védés - szerepgyakorlat |
· Pótlási héten az óra idejére: a munkaerőpiaci elhelyezkedés lehetőségeiről projektterv leadása |
Pótlási hét, dec. 11. |
|
|