Tudományfilozófia (2020-21-II csütörtök 14:15-15:45)

Printer-friendly version

2020-21-II Tudományfilozófia

Részletes leírás: 

Kurzus teljesítésével kapcsolatos információk

 


Tárgy teljesítéséhez 2 db Zárthelyi és 2 db Esszé szükséges

Plusz pontok +15%

Minden heti olvasmányból feladatsor a Moodle felületen (+1p/hét)

A heti olvasmány vitaindító összefoglalója az órán (+5p)

 

Zárthelyi1: 30%

1-6. hét tananyaga

Zárthelyi2: 30%

8-13. hét tananyaga

 

Esszé1: 20%

A kurzus és a hallgató saját szakdolgozati témájában egyaránt releváns résztéma argumentatív feldolgozása 1000-1500 szóban.

Esszé2: 20%

Az Esszé1 kiegészítése. Egyrészt az eredeti esszének az oktatói visszajelzések alapján elkészített javított változata, másrészt az Esszé1-ben elért eredményekhez kapcsolódó diszkusszió elkészítése és beillesztése az Esszé1 szövegébe. A teljes Esszé2 maximális terjedelme 3000 szó.


 

 



Félévi menetrend:

1. hét

Február 11.     Bevezető – Mi a tudományfilozófia?

 

2. hét

Február 18.     Magyarázat I. - Oksági magyarázatok

James Woodward: Causation in science in: Humphreys, Paul (ed.): Oxford Handbook of the Philosophy of Science

3. hét

Február 25.     Magyarázat II. – Nem-oksági magyarázatok

Reutlinger, Alexander (2017). Explanation beyond causation? New directions in the philosophy of scientific explanation. Philosophy Compass 12 (2).

4. hét

Március 4.       Törvényszerűség, regularitás és valószínűség

John T. Roberts: Laws of Nature in: Humphreys, Paul (ed.): Oxford Handbook of the Philosophy of Science

5. hét

Március 11.     Absztrakt tudományos modellek szemantikája versus fizikai modellek és modell-organizmusok

Ankeny, Rachel A. & Leonelli, Sabina (2011). What’s so special about model organisms? Studies in History and Philosophy of Science Part A 42 (2):313-323.
Margaret Morrison – Models and Theories in: Humphreys, Paul (ed.): Oxford Handbook of the Philosophy of Science

Ajánlott: Levy, Arnon & Currie, Adrian (2015). Model Organisms are Not Models. British Journal for the Philosophy of Science 66 (2):327-348.

6. hét

Március 18.     A tudomány mint elméletek sorozata

Karl Popper: „Igazság, racionalitás és a tudományos tudás gyarapodása” In: Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Budapest, Osiris, 1998. 107–120. oldal.

7. hét

Március 25.     A paradigmaelmélet és a tudományos forradalmak

Thomas Kuhn: „Mik is azok a tudományos forradalmak?” In: Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Budapest, Osiris, 1998. 137–152. oldal.

8. hét

Április 1-7.       Tavaszi szünet

 

9. hét

Április 8.          Zárthelyi 1.

Az első zárthelyi dolgozatban az 1-6. heti tananyag kerül számonkérésre

Esszé 1. leadási határidő: Április 11. 23:59.

10. hét

Április 15.        A tudományos tudás szociológiai elemzései

David Bloor: „A tudásszociológia erős programja” In: Forrai G. - Szegedi P. (szerk.): Tudományfilozófia szöveggyûjtemény. Budapest, Áron Kiadó, 1999. 427-445. oldal.

11. hét

Április 22.        Tudományos realizmus és anti-realizmus

Rowbottom, Darrell Patrick (2017). Scientific realism: what it is, the contemporary debate, and new directions. Synthese:1-34.

12. hét

Április 29.        Relativizmus

Paul Feyerabend: „Tudomány egy szabad társadalomban” In: Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Budapest, Osiris, 1998. 153–169. oldal.

13. hét

Május 6.          A tudományt elemző szakmák legitimitása

Steven Shapin: “Hogyan legyünk tudományellenesek” Replika 54-55 (2006): 157-171.

14. hét

Május 13.        Zárthelyi 2.

                        Esszé 2. leadási határidő: Június 05. 23:59.

                        Zárthelyi javítási lehetőség: A félév végén a vizsgaidőszakra meghirdetett vizsgaalkalmak.

                        Esszé javítási lehetőség határideje: Június 15. 23:59

Időtartam: 
2