
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Tudományos-e az asztrológia vagy a keleti orvoslás? Komolyan kell-e venni az alternatív történetírást, Dan Brown Da Vinci-kódját, a parapszichológiát vagy a kreácionizmust? Hol húzódik a határ tudomány és áltudomány között? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ az órákon.
Egy olyan korban, amikor a tudomány tekintélyét újabb és újabb irányzatok próbálják kikezdeni vagy felhasználni, az egyetemi képzések kiemelten fontos területét képezik a hallgatók felkészítésének arra, hogy tudományos kérdésekkel kapcsolatban megalapozott véleményt alakítsanak ki.
Éppen ezért a kurzus az áltudományok problémáján túl vizsgálja a megbízható és nem megbízható tudásformák közti különbséget, a tudomány, az oktatás, a társadalom és a média kapcsolatát, valamint a szakértőiség kérdését.
2017-18-I Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
A tárgy teljesítéséhez mindkét negyedéves zh legalább elégséges megírása szükséges. Ebből legalább az egyiknek a szorgalmi időszakban teljesülnie kell, ugyanis a pótlási héten legfeljebb az egyik zh megírását lehet pótolni, illetve javítani.
A zh-kon esszékérdésekre, feleletválasztó kérdésekre és egy kiegészítős feladatra kell számítani. Az esszékérdéseket az alábbi fájlokban szereplő kérdések köréből válogatjuk.
A zh-kon egyenként 20 pont érhető el, vagyis a félév során maximum 40 pont szerezhető dolgozattal. Pluszpontok szerzésére a Kahoot! nevű játékkal van lehetőség, amellyel 10 pluszpont szerezhető a félév során (minden játékkal max. 1 pont). Ennek a pontozása a következők szerint alakul: 7-6 db helyes válasz = 1 pont; 5-4 db helyes válasz = 0,75 pont; 3-2 db helyes válasz = 0,5 pont; 0-1 db helyes válasz = 0,25 pont.
A jelenlét az órákon nem kötelező, de 2,5 pluszpont szerezhető a Kahoot! játékkal a félévben, még akkor is, ha valaki csak bent ül az órán.