Tudománytörténet (2010-11-I csütörtök 14:15-16:00(E301); )

Printer-friendly version

2010-11-I Tudománytörténet SzA

Részletes leírás: 

Az idei csoport kis létszáma miatt heti előadások helyett konzultációs jelleggel lesz az óra megtartva.

 

A konzultációs időpontok két-három hetente lesznek, ennek megfelelő mennyiségű tananyagot kell a hallgatóknak otthon feldolgozniuk. A konzultációs-órák során a felmerülő problémákat, kérdéseket megbeszéljük. Emellett az aktuális tananyaghoz kapcsolódó kiselőadásokat is ekkor hallgatjuk meg. A konzultációk csütörtökönként 14-16 között lesznek, a St Fsz 1-es teremben, amíg az E épületbeli termek el nem készülnek.

 

A félév menete a következő lesz:

 

I. konzultáció szeptember 30.

Írásrendszerek, matematika (3.-4. ppt)

II. konzultáció október 21.

Korrespondenciális rendszerke, jóslás és kozmológia (5.-6. ppt)

III. konzultáció november 4.

Védikus világkép, buddhista logikai paradoxonok (7. és 8. ppt)

IV. konzultáció november 25.

Kínai technológia; orvoslás (9. és 10. ppt)

V. konzultáció december 9.

Alkímia; arab tudományosság (11. és 12. ppt); ZH

Követelmények: 

A jegy három komponensből tevődik össze:

* Kiselőadás elkészítése és előadása: 40%

* Órai jelenlét és felkészültség: 40%

* Kis ZH (utolsó konzultációs órán): 20%

A kiselőadásoknak témájukban az adott konzultációra feladott tananyagokhoz kell kapcsolódniuk! A kiselőadás témáját 10 nappal előre egyeztetni kell az oktatóval.

 

FIGYELEM! A szeptember 30-ai konzultáción, mivel a hallgatók nem voltak jelen, így véletlenszerűen egy hallgató lett kijelölve, hogy kinek kell előadást tartania (Várnai Ákos Miklós). A további kiselőadások beosztását ezen a szeptember 30-ai konzultáción fogjuk megbeszélni.

 

Néhány példa kiselőadás témára:

*Írás kialakulásának illusztrálása egyiptomi vagy mezopotámiai példákkal (a tananyagban szerepel kínai és azték)

*Naptárszámítások az ókori kínában

*Jóslás, mint tudomány ókori mezopotámiában (Komoróczy Géza - Bezárkózás a Nemzeti Hagyományba könyvében lévő két cikk alapján)

*A kínai Öt Elem rendszere, alkalmazása politikaitörténeti és orvosi esetekben, vagy más tudományterületen.

*Az áldozat transzformatív funkciója a védák alapján, illetve a dou ut des funkcióhoz történelmi példát bemutatni.

*Nágárdzsuna legalább két paradoxonát bemutatni, elmagyarázni

*Az alkímia kapcsolata az orvoslással kínában és az arab kultúrában (pl: Needham alapján)