
Kommunikációs készségfejlesztő gyakorlatok
Hogyan mehet csődbe egy nemzetközi nagyvállalat egy félresikerült kommunikációs kampánynak köszönhetően? Mi köze a jól megfogalmazott briefnek az üzleti tervekhez? Miért elengedhetetlen fázisa a piackutatás a termékmenedzsmentnek? Hogyan viselkedjen a sajtószóvivő krízishelyzetben? Milyen kommunikációs trükköket vethet be az a PR-munkatárs, aki egy új brandet szeretne köztudatba hozni? Milyen látásmódra és problémaérzékenységre van szükség egy kreatív koncepció megtervezéséhez? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ az Intézményi Kommunikáció órán, mely tabudöntögető előadások és izgalmas gyakorlati feladatok során a Public Relations területére kalauzolja az érdeklődőket.
A kurzus résztvevői gyakorolják az önálló, szisztematikus felkészülést, tervezést, a nyilvános szereplés különböző formáit (rövid szövegek készítését) és ezek elemzését. A kurzus hozzásegíti a hallgatókat, hogy alkalmazzák a más tárgyak keretében tanultakat, tudatos viszonyt alakítsanak ki saját kommunikációs készségeikkel kapcsolatban, gazdagítsák repertoárjukat, valamint rutinra és módszerességre tegyenek szert a megnyilvánulásaikban. A résztvevők újságírói, vezetői, PR-os és politikai kommunikációs feladatokat oldanak meg, szóbeli (pl. értekezlet vezetése, felmondás, sajtótájékoztató, interjú, vita stb.) és írásbeli (pl. reklám szlogen, sajtóközlemény készítése stb.) feladatokat.
2010-11-I Kommunikációs készségfejlesztő gyakorlatok 1.
Kommunikációs készségfejlesztő gyakorlatok 1. |
előadás + gyakorlat |
Tanács János |
BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék |
2010. őszifélév, hétfő 14-18, E603 |
|
Kód: BMEGT41M121 |
A kurzus kreditértéke: 5 |
Heti óraszám: 4 |
A számonkérés formája: félévközi jegy (f) |
Konzultáció: kedd 14-15 |
E-mail: janos.tanacs@gmail.com |
A kurzus leírása.
Tantárgyi adatlap szerint, illetve a tantárgyi adatlap leírásának az oktató által – a kurzus alapvető célját és tartalmát figyelembe vevő – pontosított, kiegészített változata. A tantárgyi adatlapok Szőke Mártánál elérhetőek.
A kurzus során tárgyalt főbb témakörök
1-3. Információszerző és elemzési képességek átvilágítása és fejlesztése. Információk strukturálási képességének fejlesztése.
4-5. Haladó előadástechnika: váratlan előadási helyzetek kezelése, spontán előadástechnikai képességek fejlesztése.
6-8. Haladó tárgyalástechnika: Az érzelmek és az erőfölény kezelése. Kritikus tárgyalási mozzanatok, nehéz partnerek kezelése. Többszemélyes tárgyalási helyzetek. Felkészülés, tervezés, végrehajtás, elemzés, visszacsatolás.
9-12. Haladó érveléstechnika: aszimmetrikus helyzetek kezelése, csoportos érvelések, szabályozott menetű és önszabályozó viták.
13-14. Összegző esettanulmány készítése, prezentációja
A kurzus teljesítésének feltételei
- A félév teljesítéséhez szükséges minimális követelmények:
Előadás:az órák 70%-án való részvétel, amely jelenléti ívvel kerül ellenőrzésre.
Gyakorlat:az órák 70%-án való részvétel, amely jelenléti ívvel kerül ellenőrzésre
A házi feladatok legalább elégséges szintű teljesítése.
- Pótlási lehetőségek (száma, időpontja):
A határidőre leadott, de el nem fogadott gyakorlati feladatok egyszer pótolhatók.
A határidőn túl leadott dolgozatok pótfeladatot vonnak maguk után.
A félévi jegy kiszámításának módja
A félévi jegy komponensei: |
% |
Megjegyzés |
Értékelés: |
|
|
30 % |
|
86-90 %: |
jeles |
|
50 % |
|
70-85 %: |
jó |
|
20% |
|
56-70 %: |
közepes |
|
|
|
40-55 %: |
elégséges |
|
|
|
0-39 %: |
elégtelen |
Értékelési szempontok
A feladatok dokumentációjánál a tartalom mellett kiemelt jelentőségű a tartalomhoz illeszkedő struktúra és forma kidolgozottsága, minősége, a kommunikációs mester szakemberhez méltó megformáltság.
Kontaktóra: (15x4 óra) |
60 |
Esettanulmány |
25 |
5 db házi feladat elkészítése (5x8 óra) |
40 |
Féléves dolgozat |
25 |
Összesen |
150 |
Szakirodalom
Kötelező irodalom:
Érveléstechnika:
Forrai G.: Informális logika, online tananyag, http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/informalis/tartalom.html
Margitay T.: Az érvelés mestersége, Typotex, Bp. 1999, (második kiadás: 2007)
Zentai I.: A meggyőzés csapdái. Typotex, Bp. 1999.
Tárgyalástechnika:
Fischer, R.—Ury, W.—Patton, B., 1997, A sikeres tárgyalás alapjai, Budapest: Bagolyvár.
Fisher, R., és Brown, S., 1997, Kapcsolatépítés a tárgyalások során, Budapest: Bagolyvár
Lawson, Ken: Az eredményes tárgyalás, 2008, Budapest: Alexandra
Ury, W., 1993, Tárgyalás nehéz emberekkel, Budapest: Bagolyvár.
A félév tervezett programja
Alk. |
Dátum |
Előadások ÉS Gyakorlatok témái |
Tényleges határidők |
feladatok, leadási határidők, zárthelyi dolgozatok stb. |
---|---|---|---|---|
|
Szept. 6. |
Haladó tárgyalástechnika 1.: Az érzelmek és az erőfölény kezelése. Kritikus tárgyalási mozzanatok, nehéz partnerek kezelése.
|
|
|
|
Szept. 13. |
Haladó tárgyalástechnika 2.: Többszemélyes tárgyalási helyzetek. Felkészülés, tervezés, végrehajtás, elemzés, visszacsatolás.
|
|
|
|
Szept. 20. |
Haladó tárgyalástechnika: Az érzelmek és az erőfölény kezelése. Kritikus tárgyalási mozzanatok, nehéz partnerek kezelése. Többszemélyes tárgyalási helyzetek. Felkészülés, tervezés, végrehajtás, elemzés, visszacsatolás.
|
|
|
|
Szept. 27. |
Információszerző és elemzési képességek átvilágítása és fejlesztése. Információk strukturálási képességének fejlesztése. 1.
|
|
Tárgyalástechnika feladat leadása |
|
Okt. 4. |
Információszerző és elemzési képességek átvilágítása és fejlesztése. Információk strukturálási képességének fejlesztése. 2.
|
Információszerző feladat első részének leadása |
|
|
Okt. 11. |
Haladó előadástechnika: váratlan előadási helyzetek kezelése, spontán előadástechnikai képességek fejlesztése. 1.
|
Elemzési képesség fejlesztő feladat leadása |
|
|
Okt. 18. |
Haladó előadástechnika: váratlan előadási helyzetek kezelése, spontán előadástechnikai képességek fejlesztése. 2.
|
Info szerző feladat első rész leadása |
Információszerző feladat második részének leadása és prezentációja |
|
Okt. 25. |
Haladó érveléstechnika: aszimmetrikus helyzetek kezelése, csoportos érvelések, szabályozott menetű és önszabályozó viták. 1. |
Info szerző feladat 2-ik rész leadása |
|
|
Nov. 1. |
Mindenszentek napja |
|
|
|
Nov. 8. |
Haladó érveléstechnika: aszimmetrikus helyzetek kezelése, csoportos érvelések, szabályozott menetű és önszabályozó viták. 2. |
|
|
|
Nov. 15. |
Haladó érveléstechnika: aszimmetrikus helyzetek kezelése, csoportos érvelések, szabályozott menetű és önszabályozó viták. 3. |
– |
Érveléstechnika feladat leadása |
|
Nov. 22. |
Összegző esettanulmány készítése, prezentációja |
|
|
|
Nov. 29. |
Összegző esettanulmány készítése, prezentációja |
|
Esettanulmány dokumentáció és prezentáció leadása |
|
Dec. 6. |
Félévzáró értékelés |
|
Szakirodalmi információszerző dolgozat leadása |
A „Szakirodalmi információszerző dolgozat” leírása
- A félév során folyamatos feladat: egy kommunikációs szakember munkájához kapcsolódó bármilyen ismeret, készség fejlesztését szolgáló médium megismerése.
- Tárgyalás és érveléskönyv kizárva, hiszen itt a többletekről, a továbblépésről van szó, minden más oké: újság, tévé- és rádióműsor, minőségi netes portál, és lehet marketingkommtól politkampányon át érvelés, tárgyalás, előadástech, vezetői ismeretek stb.
A dolgozat 2 részből áll:
1. rész: a médium összefoglalása, az ott begyűjtött ismeret összegzése, esetleges módszertani transzformáció: marketkomm cikkből származik, de polit kampányban gondolod használni stb.
- A dolgozat része a feladatleírás elkészítése magad számára: tervezd meg, hogyan kívánod használni az ismereteket! Csinálj feladatleírást magad számára! Ez a feladatleírás fogja képezni a 2. részben leadott házi dolgozatod értékelési alapját.
- Terjedelem, struktúra: Te dolgozod ki.
Határidő: nov. 22.
2. rész: a feladat kivitelezése: saját leírásod alapján a feladat elkészítése.
Határidő: jan. 18., kedd.
A munka lehet konvergens: valamelyik tárgyadat (kommkampányterv vagy egyéb mestertárgy), esetleg szakdoga támogathatja, kapcsolódhat munkahelyedhez stb. csak tedd világossá a dolgozatban. Határok, átmenetek, kapcsolatok váljanak világossá!