
Érvelési és elemzési módszerek |
előadás + gyakorlat |
Tanács János |
BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék |
2010. őszifélév, szerda 12-16, E306 |
|
Kód: BMEGT41A100 |
A kurzus kreditértéke: 5 |
Heti óraszám: 4 |
A számonkérés formája: félévközi jegy (f) |
Konzultáció: kedd 14-15 |
E-mail: janos.tanacs@gmail.com |
A kurzus leírása.
Tantárgyi adatlap szerint, illetve a tantárgyi adatlap leírásának az oktató által – a kurzus alapvető célját és tartalmát figyelembe vevő – pontosított, kiegészített változata. A tantárgyi adatlapok Szőke Mártánál elérhetőek.
A kurzus előadásai során tárgyalt főbb témakörök
- A vita típusai. A vita típusának manipulálása, látszatvita. A racionális vita feltételei.
- Aszimmetrikus vitahelyzetek. A kérdés-felelet szabályai. A kérdések hibái: agresszív kérdés, túl sokat állító kérdések, komplex kérdések, kérdéssel történő válaszolás. A kérdések elemzése.
- Vita és érvelés. Érvelések rekonstrukciója: a gondolatmenet rekonstrukciójának a technikája. A jóindulat elve és alkalmazása. Premisszák, konklúziók azonosítása, részérvelések keresése. A szövegbe való beavatkozás és ennek veszélyei.
- Az érvelések és ellenérvelések stratégiái: internális és externális kritika. A bizonyítás kényszere. Kritika és konstruktív ellenérvelés.
- Bizonyító érvelések. Tartalom és forma megkülönböztetése. Informális hibákról általában. Irreleváns megjegyzések. Globális és lokális irrelevencia. Témaváltás és árnyék bokszolás
- Érvényesség, helytállóság.
- Bizonyító és meggyőző érvelések összehasonlítása. Meggyőző érvelések értékelése forma-tartalom sémában. Érvek és ellenérvek szisztematikus figyelembe vételének módszere, az információ jelentősége, MEI-módszer.
- Érvelési hibák. A nyelvhasználatból eredő hibák: Kétértelműség, homályosság. A tekintélyre való hivatkozás. Hamis dilemma, kontrafaktuális hipotézis és a múltra való hivatkozás hibák. Az érzelmekre való apellálás jellegű hibák: argumentum ad populum, argumentum ad baculum, a szerencsétlenségre való apellálás.
- Személyeskedés: a partner személyének, illetve körülményeinek a támadása. Hibás és jogos személyeskedések. Egy algoritmus a személyeskedések értékeléséhez. Lehetséges válaszok a személyeskedésre.
- Analogikus érvelések logikai és tartalmi analógiák. Az analógiák vizsgálatának különbözõ sémái. Az analógiák szerepe az érvelésekben.
- Az általánosítások különböző formái. Induktív hibák, a statisztikák elfogultsága, a statisztikák értelmezése. Korreláció és Kauzális kapcsolat. A kauzális kapcsolatok formái. Oksági hibák.
- Formális logika 1.: negáció, logikai konjunkció, alternáció, diszjunkció. Kapcsolódó, gyakran előforduló érvényes következtetési formák: diszjunktív szillogizmus.
- Formális logika 2.: kondicionális, bikondicionális. Kapcsolódó, gyakran előforduló érvényes következtetési formák: hipotetikus szillogizmus. Feltételes érvelések: modus ponens és modus tollens, tipikus hibák. Érvelések kritizálásának stratégiája: formai és tartalmi kritika.
A kurzus teljesítésének feltételei
- A félév teljesítéséhez szükséges minimális követelmények:
Előadás:az órák 70%-án való részvétel, amely jelenléti ívvel kerül ellenőrzésre.
Gyakorlat:az órák 70%-án való részvétel, amely jelenléti ívvel kerül ellenőrzésre
A gyakorlati feladatok közül (3 db) legalább kettő elégséges szintű teljesítése.
A zárthelyik mindegyikének (4 db) legalább elégséges szintű teljesítése.
- Pótlási lehetőségek (száma, időpontja):
A határidőre leadott, de el nem fogadott gyakorlati feladatok egyszer pótolhatók.
A zárthelyik pótlásra a pótlási héten, valamint a vizsgaidőszakban kerül sor. Pótlásra az jogosult, aki a 4 zárthelyiből legalább 2-őt elsőre és legalább elégségesre teljesít. Egy zárthelyi maximum 2-szer pótolható, és összesen 4 pótlási alkalom kerül kiírásra.
A félévi jegy kiszámításának módja
A félévi jegy komponensei: |
% |
Megjegyzés |
Értékelés: |
|
|
60 % |
Az egyes zéhák érdemjegyeiből, 3-as szorzóval. (Maximum: 4 db zh x 5-ös érdemjegy x 3= 60 pont, azaz 60 %) |
86-90 %: |
jeles |
|
40 % |
|
70-85 %: |
jó |
|
|
|
56-70 %: |
közepes |
|
|
|
40-55 %: |
elégséges |
|
|
|
0-39 %: |
elégtelen |
A gyakorlati feladatokkal max. 40 pontot (40%) lehet szerezni, és minimális követelmény két feladat legalább elfogadható, elégséges szintű teljesítése.
Részvétel a vitában bíróként: 2 pont
Részvétel a vitában vitavezetőként: 3 pont
Részvétel a vitában érvelőként: 6 pont
Részvétel a Beugróban: 5 p.
Beugrós házi feladat: 10 p.
Utcai vita elemzése beadandó: 12 p.
Stratégiai manőverezés beadandó: 15 p.
Értékelési szempontok
- A beadandó feladatok elfogadásának alapkövetelménye, hogy a munka formai megjelenése egy kommunikációs szakembertől elvárható minőséget üssön meg.
- Beugrós házi feladat: 10 p. (4motívum x 2p: tartalom; 2p: formai, tartalmi szempontok)
- Utcai vita elemzése: 12 p. (3érv.hiba x 3p: tartalom; 3p: formai, tartalmi szempontok)
- Stratégiai manőverezés beadandó: 15 p. (3 feladat x 4p: tartalom; 3p: formai, tartalmi szempontok)
A félév tervezett programja
Alk. |
Dátum |
Előadások ÉS Gyakorlatok témái |
kötelező és ajánlott szakirodalom |
feladatok, leadási határidők, zárthelyi dolgozatok stb. |
---|---|---|---|---|
|
Szept. 8. |
ELŐADÁS: A vita típusai. A vita típusának manipulálása, látszatvita. A racionális vita feltételei.
GYAKORLAT: Felkészülés az 1. órai vitára, szereplők és téma kijelölése. |
|
|
|
Szept. 15. |
ELŐADÁS: A vita típusai. A vita típusának manipulálása, látszatvita. A racionális vita feltételei. GYAKORLAT: 1. órai vita |
|
|
|
Szept. 22. |
ELŐADÁS: Aszimmetrikus vitahelyzetek. A kérdés-felelet szabályai. A kérdések hibái: agresszív kérdés, túl sokat állító kérdések, komplex kérdések, kérdéssel történő válaszolás. A kérdések elemzése.
GYAKORLAT: A kérdés-felelet szituáció. A BEUGRÓ c. szerepgyakorlatban való csoport (téma)-, sorrend-, elemzésbeosztás ismertetése |
|
|
|
Szept. 29. |
ELŐADÁS: Vita és érvelés. Érvelések rekonstrukciója: a gondolatmenet rekonstrukciójának a technikája. A jóindulat elve és alkalmazása. Premisszák, konklúziók azonosítása, részérvelések keresése. A szövegbe való beavatkozás és ennek veszélyei.
GYAKORLAT: A BEUGRÓ c. szerepgyakorlat: vita- és kérdéstípusok |
|
Kapcsolódó házifeladat kiadása (1. feladat) |
|
Okt. 6. |
ELŐADÁS: Az érvelések és ellenérvelések stratégiái: internális és externális kritika. A bizonyítás kényszere. Kritika és konstruktív ellenérvelés.
GYAKORLAT: Rekonstrukciós és értelmezési gyakorlat: az alapképzés egy fontos szakirodalmi szövegének értelmezése, rekonstrukciója |
Forrai: 2. fejezet (Érvek, premisszák, konlúziók) |
1. ZH az előadás idejében, az előadási anyagból |
|
Okt. 13. |
ELŐADÁS: Bizonyító érvelések. Tartalom és forma megkülönböztetése. Informális hibákról általában. Irreleváns megjegyzések. Globális és lokális irrelevancia. Témaváltás és árnyék bokszolás.
GYAKORLAT: Felkészülés a 2. órai vitára, szereplők és téma kijelölése. |
Margitay: 91-122. Zentai: Irreleváns érvek c. fejezetből Alapvető irrelevanciák rész. (85-89. old.) |
1. feladat leadása |
|
Okt. 20. |
ELŐADÁS: Érvényesség, helytállóság.
GYAKORLAT: Érvelési rekonstrukció, ellentétes konklúzió, stratégiai manőverezés c. gyakorlat |
Margitay: 91-122. Zentai: Irreleváns érvek c. fejezetből Alapvető irrelevanciák rész. (85-89. old.) |
Kapcsolódó házifeladat kiadása (2. feladat) |
|
Okt. 27. |
ELŐADÁS: Bizonyító és meggyőző érvelések összehasonlítása. Meggyőző érvelések értékelése forma-tartalom sémában. Érvek és ellenérvek szisztematikus figyelembe vételének módszere. MEI-módszer.
GYAKORLAT: 2. órai vita |
Margitay: 91-122. Zentai: Irreleváns érvek c. fejezetből Alapvető irrelevanciák rész. (85-89. old.) |
|
|
Nov. 3. |
ELŐADÁS: Érvelési hibák 1. A nyelvhasználatból eredő hibák: Kétértelműség, homályosság. A tekintélyre való hivatkozás. Hamis dilemma, kontrafaktuális hipotézis és a múltra való hivatkozás hibák. Az érzelmekre való apellálás jellegű hibák: argumentum ad populum, argumentum ad baculum, a szerencsétlenségre való apellálás.
GYAKORLAT: Elemezési gyakorlat: az alapképzés egy fontos szakirodalmi szövegének értelmezése, rekonstrukciója |
Margitay: 357-515. |
2. ZH az előadás idejében, az előadási anyagból |
|
Nov. 10. |
ELŐADÁS: Érvelési hibák 2. Személyeskedés: a partner személyének, illetve körülményeinek a támadása. Hibás és jogos személyeskedések. Egy algoritmus a személyeskedések értékeléséhez. Lehetséges válaszok a személyeskedésre. Oksági és analógiás érvelések, hibáik.
GYAKORLAT: Helyes érvelés, érvelési hibák – UTCAI VITA c. gyakorlat |
Margitay: 357-515. |
2. feladat leadása Kapcsolódó házifeladat kiadása (3. feladat) |
|
Nov. 17. |
TDK Konf. |
– |
|
|
Nov. 24. |
ELŐADÁS: Formális logika 1.: negáció, logikai konjunkció, alternáció, diszjunkció. Kapcsolódó, gyakran előforduló érvényes következtetési formák: diszjunktív szillogizmus.
GYAKORLAT: Formális logika gyakorlati óra + Felkészülés a 3. órai vitára, szereplők és téma kijelölése. |
Margitay: 127-152., 189-209. Zentai: A hétkönapi érvelések logikája c. fejezet (119-152.) |
3. feladat leadása
|
|
Dec. 1. |
ELŐADÁS: Formális logika 2.: kondicionális, bikondicionális. Kapcsolódó, gyakran előforduló érvényes következtetési formák: hipotetikus szillogizmus. Feltételes érvelések: modus ponens és modus tollens, tipikus hibák. Érvelések kritizálásának stratégiája: formai és tartalmi kritika.
GYAKORLAT: Formális logika gyakorlati óra |
Margitay: 127-152., 189-209. Zentai: A hétkönapi érvelések logikája c. fejezet (119-152.) |
3. ZH: az előadás idejében, a gyakorlat anyagából |
|
Dec. 8. |
GYAKORLAT:3. órai vita |
|
4. ZH az előadás idejében, az előadási anyagból |
Kontaktóra: (15x4 óra) |
60 |
Zárthelyire készülés (4x10 óra) |
40 |
3 db házi feladat elkészítése (3x6 óra) |
20 |
Otthoni készülés a gyakorlatokra (10x3 óra) |
30 |
Összesen |
150 |
Szakirodalom
Kötelező irodalom:
Forrai G.: Informális logika, online tananyag, http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/informalis/tartalom.html
Margitay T.: Az érvelés mestersége, Typotex, Bp. 1999, (második kiadás: 2007)
Zentai I.: A meggyőzés csapdái. Typotex, Bp. 1999.
Ajánlott irodalom:
Arisztotelész: Rétorika. Telosz Kiadó, Bp. 1999
Aronson, E. - Pratkanis, A. R.: A rábeszélõgép. AB OVO, Bp. 1992
Kneale, W. - Kneale, M.: A logika fejlõdése. Gondolat, Bp. 1984
Pléh Cs.- Síklaki I.- Terescsényi T. (szerk.): Nyelv-kommunikáció-cselekvés. Osiris, Bp. 1997
Pólos L. és Ruzsa I. (1987): A logika elemei. Bp. Tankönyvkiadó
Ruzsa I. - Máté A.: Bevezetés a modern logikába. Osiris, Bp. 1997
Zentai I.: A meggyőzés útjai, Typotex, Bp. 1998.
Stratégiai manőverezés házi feladat:
Keress egy érvelő szöveget!
Nem kell politikai jellegű! Hobby, érdeklődési kör…
1.Premissza, konklúzió rekonstrukció
2.Stratégiai manőverezés – szöveg elemzése
3.Új stratégiai manőverezési szempontok
4.Új szöveg
Maximális terjedelem: 2 oldal (eredeti szöveg mellékletként csatolva, nem számít bele!!!)
Elvárások:
1.Konklúzió, főbb premisszák, implicit premisszák (nem kell ágrajz…)
2.Azonosítani a célt, közönséget, utat, korlátokat, elvárásokat, elköteleződéseket
3.Jelezni mik a változatlan és az új szempontok
4.Új szöveget megírni a (3.) szempontjai alapján!
LEADÁSI HATÁRIDŐ (mindenkinek): November 3. szerda 12:15, kinyomtatva
Formai követelmények:
Időben történő leadás
Megfelelő módon történő leadás: órára behozni kinyomtatva
Borító és rajta a szükséges információk: tárgy neve, tárgy kódja, oktató neve, saját név, Neptun-kód, szak, email-cím, a házi feladat címe
Minden lapon (kivéve címlapon) fejléc, névvel, Neptun-kóddal
Times New Roman betűtípussal, 12-es betűmérettel, 1,5-es sorközzel, sorkizártan legyen írva
Az előzetesen meghatározott terjedelmi korlát betartása
Elméleti háttér bevonása (építés az órai anyagra, szakirodalmi ismeretekre)
Az órai anyagra, szakirodalomra való pontos hivatkozás (pl.: Margitay Tihamér: Az érvelés mestersége. Typotex, Budapest, 2007. 517. oldal vagy Tanács János: Érvelés és elemzési módszerek- órai jegyzet 2010/2011. I. félév Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
Beugró házi feladat
A Beugró házi feladat elfogadásának feltételei azoknak, akik részt vettek az október 6-i Beugró szerepgyakos órán.
(Akik nem vettek részt, azok számára október 13-tól lesz elérhető a videok linkje és a rájuk vonatkozó feladatleírás. Leadási határidő számukra október 20-a lesz. Az alábbi formai kritériumok a határidő kivételével rájuk is vonatkoznak.)
- Időben történő leadás: október 13.
- Megfelelő módon történő leadás: órára behozni kinyomtatva
- Borító és rajta a szükséges információk: tárgy neve, tárgy kódja, oktató neve, saját név, Neptun-kód, szak, email-cím, a házi feladat címe
- A dokumentumból (borító/ fejléc) derüljön ki, hogy melyik csoportban szerepeltél és ezen kívül mely másik csoportot elemzed
- Times New Roman betűtípussal, 1,5-es sorközzel, sorkizártan legyen írva
- Az előzetesen meghatározott terjedelmi korlát betartása
- Elméleti háttér bevonása (építés az órai anyagra, szakirodalmi ismeretekre)
- Az órai anyagra, szakirodalomra való pontos hivatkozás (pl.: Margitay Tihamér: Az érvelés mestersége. Typotex, Budapest, 2007. 517. oldal vagy Tanács János: Érvelés és elemzési módszerek- órai jegyzet 2010/2011. I. félév Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
Ellenőrző lista-
amit érdemes végignézni a házi feladat leadása előtt
- Szerepel-e a borítón az összes szükséges adat? (tárgy neve, tárgy kódja, oktató neve, saját név, Neptun-kód, szak, email-cím, a házi feladat címe)
- A dokumentum gondosságot mutat? (egységes, minőségi formai megjelenés, helyesírási, gépelési hibák hiánya)
- Áttekinthető, strukturált?
- Logikus a felépítése?
- Minden pontját teljesíted a feladatkiírásnak?
- Betartod a terjedelmi korlátot?
- Vonsz be elméleti ismereteket?
- Minden bevont ismeretet (fogalmak, módszertan) meghivatkozol?