Primary tabs

Zemplén Gábor

Kutatási terület:
17-19. sz. szín- és optikai elméletek, módszertantörténet; argumentációelmélet; tudományfilozófia-történet; tudomány természetének oktatása
TMTT Publikációs Adattár:
Kiemelt publikációk:

Selected publications:

Zemplén, Gábor Á. 2018. Theory-Containment in Controversies: Neurath & Müller on Newton, Goethe, and Underdetermination. Journal for General Philosophy of Science.Q2

Zemplén, Gábor Á. 2017. Diagrammatic Carriers & The Acceptance of Newton's Optical Theory. Synthese.Q1

Zemplén, Gábor Á. "Goethe's Morphology." In Marking Time: Romanticism and Evolution, edited by Joel Faflak, Naqaa Abbas and Josh  Lambier. Toronto: Toronto UP, 2017.

Zemplén, Gábor Á. 2016. "Polarisation in Extended Scientific Controversies: Towards an Epistemic Account of Disunity." In Paradoxes of Conflicts, edited by Giovanni Scarafile and Leah Gruenpeter Gold, 47-70. Springer.

Zemplén, Gábor Á. 2014. "Newton’s Strategic Manoeuvring with Simple Colours and Diagrams: A Radical Historical Interpretation." In Conflicting Values of Inquiry: Ideologies of Epistemology in Early Modern Europe, edited by Tamás Demeter, Kathryn Murphy and Claus  Zittel, 223-245. Brill.

Kutrovátz, Gábor; Gábor Á. Zemplén. 2014. Social Studies of Science and Science Teaching International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. (ed. Matthews, M.) Dordrecht: Springer Netherlands, pp. 1119-1141.

Zemplén, Gábor Á. 2011. "The Argumentative Use of Methodology - Lessons from a Controversy Following Newton’s First Optical Paper." In Controversies in the Scientific Revolution, edited by Marcelo Dascal and Victor D. Boantza, 123-47. Amsterdam: John Benjamins.

Kutrovátz, Gábor; Gábor Á. Zemplén. 2011. "Experts in Dialogue: An Introduction." Argumentation 25, no. 3 (2011): 275-83. (Special Issue of the journal Argumentation: "Rethinking Arguments from Experts", Eds..: Kutrovátz, Zemplén)

Zemplén, Gábor Á. & Demeter, T.. 2010. Being Charitable to Scientific Controversies - On the Demonstrativity of Newton's Experimentum Crucis. The Monist 93 (4 (October)):638–654.

Zemplén, G. Á. (2009). "Putting Sociology First—Reconsidering the Role of the Social in ‘Nature of Science’ Education." Science and Education 18: 525–559. URL

Zemplén, G. Á. (2008). Scientific controversies and the pragma-dialectical model: Analysing a case study from the 1670s, the published part of the Newton-Lucas correspondence. Controversy and Confrontation - Relating controversy analysis with argumentation theory. F. v. Eemeren and B. Garssen. Amsterdam, John Benjamins: 249-273.

Zemplén, G. Á. (2008). Licht und Farbe. Enzyklopädie der Neuzeit F. Jaeger. Stuttgart; Weimar, J.B. Metzler. 7: 887-895.

Zemplén, G. Á. 2007. Conflicting Agendas: Critical Thinking versus Science Education in the International Baccalaureate Theory of Knowledge Course. Science and Education 16:167–196. URL

Zemplén Gábor Áron. 2006. The development of the Neurath-principle: unearthing the Romantic link. Studies in History and Philosophy of Science A 37 (4):585–609.

Zemplén Gábor Áron. 2005. The History of Vision, Colour, & Light Theories - Introductions, Texts, Problems. In: Bern Studies in the History and Philosophy of Science. Bern.

Gervain, Judit and Gábor Zemplén. 2005. “Focus raising: A paradigmatic example of the treatment of syntactic variation”. In Syntax and Variation, Cornips, Leonie and Karen P. Corrigan (eds.), 123–145. John Benjamins. 

 

Selected publications (in Hungarian)

Zemplén, Gábor Á. . 2016. "Az elhúzódó tudományos viták és a véleménypolarizáció episztemikus megértése felé." Replika no. 99 (2016/4):27-41.

Zemplén Gábor. 2015. Törékeny spektrum: Newton érvei és az autoritás képződése hálozatokban. Budapest: Typotex. 

Zemplén Gábor. 2015. Ha nem látjuk be egy komplex rendszerről, hogy az az, akkor nincsen SZÁZADVÉG (ISSN: 0237-5206) 20: (77) pp. 79-91. 

Kutrovátz, Gábor, Benedek Láng, and Gábor Zemplén. 2013. "Egy Tudományos Tudománykép Védelmében." Természet Világa , no. 3 (2013): 33-35.

Zemplén, Gábor Á. 2010. Az eszmetörténet szakadásai és a tudomány racionalitása. Avagy milyen perspektívákból nem látszanak a paradigmák? Századvég 55 (1 (Special Issue: Kontinuitás)):3-17.

Zemplén, Gábor Á.  2010. A tudománytörténet(ek) Darwinja(i) - egy mitologizált természetbúvár recepciótörténetéhez. Magyar Pszichológia Szemle 65 (1):25-36.

Kutrovátz, Gábor, Láng, Benedek és Zemplén, Gábor., szerk. 2010. Határmunkálatok a tudományban. Budapest: L'Harmattan.

Kutrovátz, Gábor és Zemplén, Gábor Á. 2010. A tudomány heterogenitása és a naturalizmus. Magyar Filozófiai Szemle (1):89-112.

Gervain, Judit és Zemplén, Gábor Á. 2008. Miért (nem) empirikus tudomány a generatív nyelvészet? In Láthatatlan nyelv (tanulmánykötet a Láthatatlan Kollégium diákjainak és tanárainak munkáiból), szerk. Gervain, Judit és Pléh, Csaba. Budapest: Gondolat.

Kutrovátz, Gábor, Láng, Benedek és Zemplén, Gábor. 2008. A tudomány határai. Budapest: Typotex.

Zemplén, Gábor Á. 2006. Érveléselmélet mint filozófia? Magyar Filozófiai Szemle 50 (3-4):325-347.

Zemplén, Gábor Á.  2006. Kreácionizmus - pro és kontra. Világosság XLVII (6-7):23-39.

Zemplén, Gábor Á. 2000. Hogyan is lássuk a színeket - színvizsgálati paradigmák. Magyar Pszichológia Szemle LV (2-3):327-341.