
előadás
Cél, hogy a hallgatók reflektált és tudatos viszonyt alakítsanak ki a tudomány és az áltudományok megkülönböztetését illetőleg. A kurzus a fontosabb elméleti hagyományok ismertetésén túl komoly hangsúlyt helyez a hétköznapi életben felmerülő gyakorlati kérdések vizsgálatára is. Egy olyan korban, amikor a tudomány tekintélyét újabb és újabb irányzatok próbálják kikezdeni, vagy felhasználni (lásd pl. kreácionizmus, parapszichológia) az egyetemi képzések kiemelten fontos területe a módszertani tudatosság fejlesztése és a hallgatók felkészítése arra, hogy a társadalmat is érintő tudományos kérdésekkel kapcsolatban megalapozott véleményt alakítsanak ki. Éppen ezért a kurzus az áltudományok és a demarkáció problémáján túl vizsgálja a megbízható és nem megbízható tudásformák közti különbséget, a tudomány, az oktatás, a társadalom és a média kapcsolatát, valamint a szakértőiség kérdését.
A szorgalmi időszakban: Az órák látogatása (min.70%), az aktív részvétel, két zárthelyi dolgozat megírása, ezek alapján jegy. Az érdemjegy megszerzésének feltétele, hogy a szorgalmi időszakban legalább az egyik zárthelyi eredménye elégtelennél jobb legyen ÉS a pótlási időszak végéig mindkét zárthelyi eredménye (az esetleges pótlások (javítások) után) elégtelennél jobb legyen.
A vizsgaidőszakban: félévközi jegy esetén csak pótvizsga lehetséges a pótlási hetet követően.
Elővizsga: Lehetséges.
1. Bevezetés. A tudományok és áltudományok problémája mindennapjainkban. A kurzus célkitűzésének ismertetése, beszélgetés.
2. Megoldási hagyományok 1.: a tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudománytól és az értelmetlenségtől.
3. Megoldási hagyományok 2.: a tudománytörténet-írás mint az utólagos elválasztás eszköze, a határok időbeli változása
4. Megoldási hagyományok 3.: határmeghúzási kísérletek a tudományszociológia segítségével, a tudomány egysége
5. Esettanulmányok 1.: parapszichológia, paratudományok. A tartalmi elválasztás problémája, határmeghúzási stratégiák.
6. Esettanulmányok 2.: csillagászat és asztrológia régen és ma. Visszatérés a tudományos módszer kérdéséhez
7. Számonkérés a félév első felének anyagából.
8. Esettanulmányok 3.: történetírás és áltörténetírás problematikája.
9. Esettanulmányok 4.: evolúcióelmélet és kreacionizmus. A vallás kérdése, a nyelvhasználat és az érvelési stílus problémája
10. Esettanulmányok 5.: az alternatív orvoslás hagyományai. Társadalmi és kulturális autoritás.
11. Határmunkálatok a tudományban. Viták a tudomány határainál.
12. A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolódás?
13. Számonkérés a félév második felének anyagából.
Kutrovátz Gábor – Láng Benedek – Zemplén Gábor: A tudomány határai. Budapest: Typotex, 2008.
Kutrovátz Gábor – Láng Benedek – Zemplén Gábor (szerk.): „Tudományon innen és túl”. Tematikus blokk a Replika c. folyóiratban 54–55. szám (2006), 119-205. o. (Lásd Kutrovátz–Láng–Zemplén, Vermeir, Shapin, Gieryn, Gregory–Miller cikkeit.)
Beck Mihály (2004): Parajelenségek és paratudományok. Budapest: Vince Kiadó.
Bunge, Mario A. (1982): Demarcating Science from Pseudo-Science. In Fundamenta Scientiae 3: 369–388.
Grim, Patrick. (1982): Philosophy of Science and the Occult. Albany: State University of New York Press.
Shermer, Michael (2001): Hogyan hiszünk. Istenkeresés a tudomány korában. Budapest: Typotex.
Előadások előtt és után, valamint az oktatók meghirdetett fogadóórájában előzetes, e-mailen keresztül történő egyeztetéssel.
Pótlási héten. Ezt követően UV lehetőség a félév végén meghirdetett időpontokban (írásban).
Kötelező előtanulmányi rend nincs. Témaütközés nincs.
Alapvető humán- és természettudományos ismeretek.