
Meggyőzéstechnika (KommMédia)
- Mennyire vagyunk racionálisak vagy befolyásolhatóak hétköznapi döntési helyzetekben?
- Vajon a reklámok tényleg kevésbé hatnak ránk, ha néhány bejáratott cinikus megjegyzéssel próbáljuk távol tartani magunkat tőlük?
- Hogyan tesznek minket kiszámíthatóvá a hétköznapi döntési/meggyőzési szituációkban alkalmazott ökölszabályaink, sémáink?
- Hogyan alakítjuk öntudatlanul is a társadalmi valóságot, környezetünket a bennünk élő sztereotípiákon keresztül?
- Vajon tényleg boldogabbak a gazdag és sikeres emberek, mint a szerény körülmények között, esetleg fogyatékkal élő embertársainak? Hogyan tartjuk fenn pozitív önértékelésünket, boldogságszintünket? Hogyan használják fel az itt alkalmazott technikáinkat profi befolyásolók arra, hogy befolyásolják döntéseinket?
- Vajon közülünk hányan volnának képesek másoknak testi vagy lelki fájdalmat okozni a tömeg nyomásának, vagy tekintélyek erejének engedve?
- A politikusok vajon tényleg egymással vitatkoznak a tévében, vagy valójában csak a nézők különböző csoportjaink üzengetnek?
- Hogyan lehet a vita a jó minőségű közösségi döntések meghozatalának eszköze?
Ha érdekelnek az ilyen és ezekhez hasonló kérdések, akkor jelentkezz a Meggyőzéstechnika kurzusra! Tanszékünk kurzuslistáján más tárgyak is foglalkoznak kapcsolódó tárgykörökkel, olyanok mint az Érveléstechnika, vagy a Társas lény.
2017-18-II Meggyőzéstechnika
A Meggyőzéstechnika c. tárgy keretében a befolyásolás jelenségeivel, pszichológiai előfeltételeivel, társadalmi jelentőségével és a kivitelezéséhez használt pszichológiai rendszerek technikai jellemzésével fogunk foglalkozni. Az itt bemutatott elméleti anyag begyakorlását csoportmunka, otthoni munka és a diákok órai prezentációi fogják segíteni.
Dátumok, Témák, feladatok, leadási határidők, zárthelyi dolgozatok stb.:
02.05.: 1. Alapfogalmak: meggyőzés, manipuláció, érvelés, vita
02.12.: 2. Az attitűdelmélet és a kommunikációs célok, attitűdök mérése
02.19.: 3. A meggyőzés fő és mellékútja (az információk szisztematikus és heurisztikus feldolgozása)
02.26: 4. Zh.
03.05.: 5. Kognitív disszonancia és önmeggyőzés, a meggyőzés "önkiszolgáló" módszere
03.12.: 6. Pragmatikai alapfogalmak: explicit és implicit üzenetek
03.19.: 7. Keretezési jelenségek (frameing), a bemutatás módjának jelentősége a meggyőzésben
03.26.: 8. Zh., prezentációk
04.09.: 9. Benyomáskialakítás, személyészlelés. A viselkedési motívációk észlelésének szerepe a személyekről kialakított benyomásokban 11.12.: 10. Tekintély és hitelesség, az éthosz, vagyis a személyészlelés szerepe a meggyőzésben. (LEADÁS)
04.16.: 10. A meggyőzési szituációkról általában, a többiek jelenlétének hatásairól. Ellenállása meggyőzéssel szemben.
04. 23.: 11.Zh., prezentációk
04.30.: 12. prezentációk
05.07.: 13. prezentációk
05.14.: 14. pótlás
Ha a fájlok letöltésével, megnyitásával bármi problémád adódik, jelezd a zsolt.ziegler (a) filozofia.bme.hu email címen. (Az előadások anyagai PPT formátumban legkésőbb az előadás utáni napon felkerülnek a honlapra.)
Kötelező irodalom:
- Cialdini, Robert: Hatás, HVG könyvek, 2009, 2.-6. fejezetek
- Smith és Mackie: Szociálpszichológia, Osiris, 2004, 3., 5., 6., 7., 8. fejezetek
Interneten elérhető, ajánlott irodalom: (ennek az elolvasása segíthet az órán hallottak megértésében és az esetleges házidolgozat megírásában):
- Zentai István: A meggyőzés útjai
Az óra 2x45 perces előadásból és 2x45 perces gyakorlatból áll. Félidőnél 20-30 perces szünetet tartunk.
A félév végi aláírás megszerzésének feltétele:
- legalább 2 zh megírása a félév során
- beadandó leadása a félév során
- órai jelenlét 70%-ban
A beadandókat emailban küldjétek el a zsolt.ziegler (a) filozofia.bme.hu-ra.
További feltétel az órai csoportos és egyéni munkában való részvétel és legalább 1 beadandó órai prezentálása a csoport tagjai számára. Továbbá: a pótlás feltétele a félév során minimum 40 pont megszerzése és az aláírás feltétele.