
Meggyőzéstechnika (KommMédia)
- Mennyire vagyunk racionálisak vagy befolyásolhatóak hétköznapi döntési helyzetekben?
- Vajon a reklámok tényleg kevésbé hatnak ránk, ha néhány bejáratott cinikus megjegyzéssel próbáljuk távol tartani magunkat tőlük?
- Hogyan tesznek minket kiszámíthatóvá a hétköznapi döntési/meggyőzési szituációkban alkalmazott ökölszabályaink, sémáink?
- Hogyan alakítjuk öntudatlanul is a társadalmi valóságot, környezetünket a bennünk élő sztereotípiákon keresztül?
- Vajon tényleg boldogabbak a gazdag és sikeres emberek, mint a szerény körülmények között, esetleg fogyatékkal élő embertársainak? Hogyan tartjuk fenn pozitív önértékelésünket, boldogságszintünket? Hogyan használják fel az itt alkalmazott technikáinkat profi befolyásolók arra, hogy befolyásolják döntéseinket?
- Vajon közülünk hányan volnának képesek másoknak testi vagy lelki fájdalmat okozni a tömeg nyomásának, vagy tekintélyek erejének engedve?
- A politikusok vajon tényleg egymással vitatkoznak a tévében, vagy valójában csak a nézők különböző csoportjaink üzengetnek?
- Hogyan lehet a vita a jó minőségű közösségi döntések meghozatalának eszköze?
Ha érdekelnek az ilyen és ezekhez hasonló kérdések, akkor jelentkezz a Meggyőzéstechnika kurzusra! Tanszékünk kurzuslistáján más tárgyak is foglalkoznak kapcsolódó tárgykörökkel, olyanok mint az Érveléstechnika, vagy a Társas lény.
2016-17-II Meggyőzéstechnika
A Meggyőzéstechnika c. tárgy keretében a befolyásolás jelenségeivel, pszichológiai előfeltételeivel, társadalmi jelentőségével és a kivitelezéséhez használt pszichológiai rendszerek technikai jellemzésével fogunk foglalkozni. Az itt bemutatott elméleti anyag begyakorlását csoportmunka, otthoni munka és a diákok órai prezentációi fogják segíteni.
Dátumok, Témák, feladatok, leadási határidők, zárthelyi dolgozatok stb.:
02.07.: 1. Alapfogalmak: meggyőzés, manipuláció, érvelés, vita
02.14.: 2. Az attitűdelmélet és a kommunikációs célok, attitűdök mérése - Leadás (1)
02.21.: 3. A meggyőzés fő és mellékútja (az információk szisztematikus és heurisztikus feldolgozása)
02.28: 4. Zh., prezentációk - Leadás (2)
03.07.: 5. Kognitív disszonancia és önmeggyőzés, a meggyőzés "önkiszolgáló" módszere
03.14.: 6. Pragmatikai alapfogalmak: explicit és implicit üzenetek
03.21.: 7. Keretezési jelenségek (frameing), a bemutatás módjának jelentősége a meggyőzésben - Leadás (3)
03.28.: 8. Zh., prezentációk
04.04.: 9. Benyomáskialakítás, személyészlelés. A viselkedési motívációk észlelésének szerepe a személyekről kialakított benyomásokban 11.12.: 10. Tekintély és hitelesség, az éthosz, vagyis a személyészlelés szerepe a meggyőzésben
04.18.: 10. A meggyőzési szituációkról általában, a többiek jelenlétének hatásairól. Ellenállása meggyőzéssel szemben. - Leadás (4)
04.25.: 11. Zh., prezentációk
05.02.: 12. prezentációk
05.09.: pótlás
Ha a fájlok letöltésével, megnyitásával bármi problémád adódik, jelezd a zsolt.ziegler (a) filozofia.bme.hu email címen. (Az előadások anyagai PPT formátumban legkésőbb az előadás utáni napon felkerülnek a honlapra.)
Kötelező irodalom:
- Cialdini, Robert: Hatás, HVG könyvek, 2009, 2.-6. fejezetek
- Smith és Mackie: Szociálpszichológia, Osiris, 2004, 3., 5., 6., 7., 8. fejezetek
Interneten elérhető, ajánlott irodalom: (ennek az elolvasása segíthet az órán hallottak megértésében és az esetleges házidolgozat megírásában):
- Zentai István: A meggyőzés útjai
Az óra 2x45 perces előadásból és 2x45 perces gyakorlatból áll. Félidőnél 20-30 perces szünetet tartunk.
A félév végi aláírás megszerzésének feltétele:
- legalább 2 zh megírása a félév során
- 4 különböző beadandó leadása a félév során
- órai jelenlét 70%-ban
- 4 rövid 2-3 oldalas írott beadandó leadása.
A diákoknak egymás munkáiról is értékeléseket kell írniuk. Minden beadandóhoz egy független értékelést kell beszereznie minden hallgatónak a hallgatótársaitól, csak ennek leadásával együtt fogadható el a beadandó! Az értékelést minden alkalommal más diáktól kell kérni! Az értékelésekre, amennyiben jó észrevételeket tartalmaznak, extra pontokat lehet kapni! A leadandókat emailban küldjétek el a zsolt.ziegler (a) filozofia.bme.hu-ra, a subject mező a következő 3 karakterrel kezdődjön: "HF és a dolgozat sorszáma" (értelemszerűen idézőjel nélkül). A leadási határidőn túli beküldés -2 ponttal büntetendő minden megkezdett új héttel a maximum 10 pontos beadandóból. A leadandókról írott értékeléseket ugyanígy küldjétek el, és jelezzétek világosan, kiről írtatok értékelést.
További feltétel az órai csoportos és egyéni munkában való részvétel és legalább 1 beadandó órai prezentálása a csoport tagjai számára. Lehet extra prezentációkat tartani, a normálison felüli extra pontszámokért, de csak olyan témában, ami nem kerül leadásra írott beadandóként a hivatalos keretben! Továbbá: a pótlás feltétele a félév során minimum 40 pont megszerzése és az aláírás feltétele.