
Meggyőzéstechnika (KommMédia)
- Mennyire vagyunk racionálisak vagy befolyásolhatóak hétköznapi döntési helyzetekben?
- Vajon a reklámok tényleg kevésbé hatnak ránk, ha néhány bejáratott cinikus megjegyzéssel próbáljuk távol tartani magunkat tőlük?
- Hogyan tesznek minket kiszámíthatóvá a hétköznapi döntési/meggyőzési szituációkban alkalmazott ökölszabályaink, sémáink?
- Hogyan alakítjuk öntudatlanul is a társadalmi valóságot, környezetünket a bennünk élő sztereotípiákon keresztül?
- Vajon tényleg boldogabbak a gazdag és sikeres emberek, mint a szerény körülmények között, esetleg fogyatékkal élő embertársainak? Hogyan tartjuk fenn pozitív önértékelésünket, boldogságszintünket? Hogyan használják fel az itt alkalmazott technikáinkat profi befolyásolók arra, hogy befolyásolják döntéseinket?
- Vajon közülünk hányan volnának képesek másoknak testi vagy lelki fájdalmat okozni a tömeg nyomásának, vagy tekintélyek erejének engedve?
- A politikusok vajon tényleg egymással vitatkoznak a tévében, vagy valójában csak a nézők különböző csoportjaink üzengetnek?
- Hogyan lehet a vita a jó minőségű közösségi döntések meghozatalának eszköze?
Ha érdekelnek az ilyen és ezekhez hasonló kérdések, akkor jelentkezz a Meggyőzéstechnika kurzusra! Tanszékünk kurzuslistáján más tárgyak is foglalkoznak kapcsolódó tárgykörökkel, olyanok mint az Érveléstechnika, vagy a Társas lény.
2011-12-I Érvelés, tárgyalás, meggyőzés PA
Az Érvelés, tárgyalás, meggyőzés c. tárgy keretében az érvelés, a tárgyalás és a meggyőzés jelenségével, pszichológiai előfeltételeivel, társadalmi jelentőségével és a kivitelezéséhez használt technikai rendszerek jellemzésével fogunk foglalkozni. A következő kérdéseket fogjuk körüljárni (a végső válasz reménye nélkül):
Az aktuális félév témái (Az alábbi témákból lesz a vizsga is) |
|
Mi a befolyásolás és a meggyőzés, milyen változatos formákban találkozunk velük, és milyen szempontból lehet ezeket vizsgálni? |
Meggyőzés, kommunikáció alapfogalmai |
Milyen pszichológiai szabályszerűségek játszanak közre a döntéseink meghozatalában? Hogyan használhatják ki ügyes kommunikátorok ezeket a szabályszerűségeket saját céljaik érvényesítéséhez? | Attitűdök, érzelmek, disszonanciaelméletek, társadalmi kategorizáció, emlékezés, |
Mit nevezünk racionalitásnak, és mik a racionálisnak tekintett stratégiák alkalmazásának az előfeltételei? (logika, racionális döntéselmélet) Lehet racionális döntési folyamatnak nevezni egy ökölszabály alkalmazását? |
Racionalitáselméletek, a racionalitás hatóköre |
A csoportközi konfliktusok elemzése a szociálpszichológia szemszögéből. Csoportos döntési folyamatokat befolyásoló tényezők elemzése. | Csoportközi konfliktusok, csoportgondolkodás, normakövetés |
Ha a fájlok letöltésével, megnyitásával bármi problémád adódik, jelezd az andras.pinter at filozofia.bme.hu e-mail-címen. (Az előadások anyagai PPT formátumban legkésőbb az előadás utáni napon felkerülnek a honlapra.)
Ajánlott irodalom: |
Zentai István - A meggyőzés útjai Zentai István - A meggyőzés csapdái |
További ajánlott irodalom: |
Elliot Aronson - Anthony R. Pratkanis: Rábeszélőgép
Zentai István - Meggyőzéstechnika és kritikai gondolkodás a mindennapi gyakorlatban |
(c) Kertész Gergely & Pintér András, 2006-2011.
Ezt az oldalt, a jegyzetek és előadásanyagokat a Creative Commons Jelöld meg!-Ne add el!-Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt tesszük közzé.
Az előadáshoz tartózó követelmények:
A teljesítéséhez meg kell írni két zh-t, amelyek közül az egyik pótlására/javítására a pótlási héten lesz lehetőség. Összesen körülbelül 30h munkával lehet elérni a jeles szintet, ami összesen kb. 3 napi készülést jelent.
Részletesebben a zh-król:
- Október 20-án és december 8-án lesz egy-egy ZH, amelyeken a jelenlét mindenkinek kötelező, illetve ha valamilyen ok miatt nem tud valaki részt venni a ZH-n, azt előtte lévő héten e-mailben jelezze. A két zh közül azonban csak egyet lehet kihagyni. A pót ZH időpontja december 15-e. Nincsen mintaZH, a kérdéseket nem lehet elvinni.
- Módja: feleletválasztós teszt, kitöltés külön űrlapon
- Anyag: az előadáson vetített fóliák szövege: definíciók, fogalmak, kísérletek, és gyakorlati példák. Valamint kijelölt részek a megadott, általában internetes szakirodalomból. Ezek alapján kell többé-kevésbé gondolkodtató kérdésekre választ adni (pl. „Milyen elmélettel magyarázható ez a példa?”, "Mi jellemző az attitűdökre?", "Igaz-e az, hogy a kategorizáció ...?")
A zh-k eredménye (pontszám) legkésőbb a vizsga másnapján (éjfélig) felkerül erre a honlapra, hogy hamar lehessen dönteni a pótlásról.