
Meggyőzéstechnika (KommMédia)
- Mennyire vagyunk racionálisak vagy befolyásolhatóak hétköznapi döntési helyzetekben?
- Vajon a reklámok tényleg kevésbé hatnak ránk, ha néhány bejáratott cinikus megjegyzéssel próbáljuk távol tartani magunkat tőlük?
- Hogyan tesznek minket kiszámíthatóvá a hétköznapi döntési/meggyőzési szituációkban alkalmazott ökölszabályaink, sémáink?
- Hogyan alakítjuk öntudatlanul is a társadalmi valóságot, környezetünket a bennünk élő sztereotípiákon keresztül?
- Vajon tényleg boldogabbak a gazdag és sikeres emberek, mint a szerény körülmények között, esetleg fogyatékkal élő embertársainak? Hogyan tartjuk fenn pozitív önértékelésünket, boldogságszintünket? Hogyan használják fel az itt alkalmazott technikáinkat profi befolyásolók arra, hogy befolyásolják döntéseinket?
- Vajon közülünk hányan volnának képesek másoknak testi vagy lelki fájdalmat okozni a tömeg nyomásának, vagy tekintélyek erejének engedve?
- A politikusok vajon tényleg egymással vitatkoznak a tévében, vagy valójában csak a nézők különböző csoportjaink üzengetnek?
- Hogyan lehet a vita a jó minőségű közösségi döntések meghozatalának eszköze?
Ha érdekelnek az ilyen és ezekhez hasonló kérdések, akkor jelentkezz a Meggyőzéstechnika kurzusra! Tanszékünk kurzuslistáján más tárgyak is foglalkoznak kapcsolódó tárgykörökkel, olyanok mint az Érveléstechnika, vagy a Társas lény.
2011-12-I Meggyőzéstechnika
A Meggyőzéstechnikac. tárgy keretébena befolyásolás jelenségeivel, pszichológiai előfeltételeivel, társadalmi jelentőségével és a kivitelezéséhezhasznált pszichológiai rendszerek technikai jellemzésével fogunk foglalkozni. Az itt bemutatott elméleti anyag begyakorlását csoportmunka, otthoni munka és a diákok órai prezentációi fogják segíteni.
A kurzus során tárgyalt főbb témakörök
1. Alapfogalmak: meggyőzés, manipuláció, érvelés, vita
2. A befolyásolás lehetséges céljai: kognitív, érzelmi és cselekvéses attitűdök
3. A meggyőzés fő és mellékútja (az információk szisztematikus és heurisztikus feldolgozása)
4. Kognitív disszonancia és önmeggyőzés, a meggyőzés "önkiszolgáló" módszere
5. Pragmatikai alapfogalmak: explicit és implicit üzenetek
6. Keretezési jelenségek (frameing), a bemutatás módjának jelentősége a meggyőzésben
7. Benyomáskialakítás, személyészlelés
8. A viselkedési motívációk észlelésének szerepe a személyekről kialakított benyomásokban
9. Tekintély és hitelesség, az éthosz, vagyis a személyészlelés szerepe a meggyőzésben
10. A meggyőzési szituációkról általában, a többiek jelenlétének hatásairól
11. Ellenállás a meggyőzéssel szemben
12. A tények gyártásának művészete
Dátum |
Témák, feladatok, leadási határidők, zárthelyi dolgozatok stb. |
---|---|
09.05. |
Alapfogalmak: meggyőzés, manipuláció, érvelés, vita |
09.12. |
A befolyásolás lehetséges céljai: kognitív, érzelmi és cselekvéses attitűdök |
09.19. |
Az attitűdelmélet és a kommunikációs célok, attitűdök mérése |
09.26. |
A meggyőzés fő és mellékútja (az információk szisztematikus és heurisztikus feldolgozása) |
10.03. |
Zh., prezentációk |
10.10. |
Kognitív disszonancia és önmeggyőzés, a meggyőzés "önkiszolgáló" módszere |
10.17. |
Pragmatikai alapfogalmak: explicit és implicit üzenetek |
10.24. |
Keretezési jelenségek (frameing), a bemutatás módjának jelentősége a meggyőzésben |
10.31. |
szünet |
11.07. |
Zh., prezentációk Benyomáskialakítás, személyészlelés. A viselkedési motívációk észlelésének szerepe a személyekről kialakított benyomásokban |
11.14. |
Tekintély és hitelesség, az éthosz, vagyis a személyészlelés szerepe a meggyőzésben |
11.21. |
A meggyőzési szituációkról általában, a többiek jelenlétének hatásairól. Ellenállása meggyőzéssel szemben. |
11.28. |
A tények gyártásának művészete |
12.05 |
Zh., prezentációk |
12.12 |
Pótlás |
12.14 |
Pótlás |
Ha a fájlok letöltésével, megnyitásával bármi problémád adódik, jelezd a bme.meggyozes (a) gmail.com email címen. (Az előadások anyagai PPT formátumban legkésőbb az előadás utáni napon felkerülnek a honlapra.)
Interneten elérhető, ajánlott irodalom: |
Zentai István - A meggyőzés útjai Zentai István - A meggyőzés csapdái |
Kötelező irodalom: |
Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép, AB OVO, 1992 Smith és Mackie: Szociálpszichológia, Osiris 2004, 3., 5., 6., 7., 8. fejezetek |
(c) Kertész Gergely, 2009-2011.
Ezt az oldalt, a jegyzetek és előadásanyagokat a Creative Commons Jelöld meg!-Ne add el!-Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt teszem közzé.
- Az óra 2x45 perces előadásból és 2x45 perces gyakorlatból áll. Félidőnél 20-30 perces szünetet tartunk.
- A félév végi aláírás megszerzésének feltétele 3 zh megírása, 6 különböző beadandó leadása a félév során, órai jelenlét 70%-ban (katalógus lesz). (3, kb. 45 perces zh (4., 8., 12. órán). 6 rövid 1-2 oldalas írott beadandó leadása (3., 5., 7., 10., 11., 13., alkalomra))
- A diákoknak egymás munkáiról is értékeléseket kell írniuk. Minden beadandóhoz 2 független értékelést kell beszereznie minden hallgatónak a hallgatótársaitól, csak ezek leadásával együtt fogadható el a beadandó!
- További feltétel az órai csoportos és egyéni munkában való részvétel és legalább 1 beadandó órai prezentálása a csoport tagjai számára!
A félévi jegy (félévközi jegy) kiszámításának módja
A félévi jegy komponensei: |
Komponens súlya: |
Értékelés: |
|
3 zh |
40 % |
100-85%: |
jeles |
6 beadandó |
53 % |
75-85%: |
jó |
Órai munka & prezentáció |
7 % |
65-75%: |
közepe |
plusz munkával max. pont fölé is lehet menni! |
50-65%: |
elégséges |
|
(Összesen max. 100 pont szerezhető) |
|
0-50%: |
elégtelen |
Értékelési szempontok
Az értékelésben fontos szempont a pontosság, elsősorban a feladatkiírások pontos követése, valamint a beadandóknak és az órai prezentációnak a megjelenés, külalak és az előadástechnika szempontjából is igényes megszerkesztése.
Pótlási lehetőségek: 2 alkalom, a pótlási hét 2 napján
Zh pótlási időpontok:
2011.12.12. 10:00:00 - 2011.12.12. 12:00:00 - E302
2011.12.14. 10:00:00 - 2011.12.14. 12:00:00 - E302
Jelentkezni csak nálam kell email-ben az alkalom előtti napig, hogy tudjam mennyien leszetek és legyen elég zh. Vizsgaalkalmat senki ne vegyen fel! Írjátok meg azt is, hogy melyik zh-t akarjátok pótolni és azt is, hogy melyik napon!